Wat heeft belasting te maken met het kopen van een huis?

Ik woon in het buitenland en wil een huis kopen in NL.
Mijn man blijft nog twee jaar in het buitenland wonen. Wij willen in NL een huis kopen zonder hypotheek. Maakt het uit in wiens naam het huis staat. Mijn broer vroeg me dat vanwege belasting, maar ik snap niet wat de belasting te maken heeft met het kopen van een huis.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je in Nederland woont (een huis bezit) moet je belasting betalen. Mij lijkt dat vrij logisch...

Antwoorden (1)

Er zijn allerlei belastingen die gaan lopen bij bezit van een huis.
Zo krijg je WOZ waarde aanslag. (wellicht kan je deze wegstrepen met belasting in land waar je woont, door een belastingverdrag).
Dan krijg je op basis van de woz weer rioolrecht, afvalstoffenheffing etc etc..
En alleen al bij de koop krijg je overdrachtsbelasting (nu 2%). (behalve bij een nieuwbouwhuis).