Ik heb 1 baan en heb geen loonheffingskorting, waar moet ik deze aanvragen? Bij mijn werkgever of ergens anders?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

dat moet je werkgever invullen bij de salaris gegevens. Dus als dat niet gedaan is moet je de salaris adm daar even op aanspreken.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Een kort maar krachtig antwoord. Dit is het enige wat de vraagsteller wil weten. De uitgebreide antwoorden, maken het alleen maar lastig voor de vraagsteller.

Andere antwoorden (4)

Die kan je bij je werkgever aanvragen. Of aan het einde van het jaar bij je loonbelastingsverklaring.

Toegevoegd na 7 uur:
Voor de mensen die blijkbaar wat minder geinformeerd zijn heb ik de belastingdienst site er even bij genomen:

http://www.belastingdienst.nl/particulier/aangifte2010/heffingskortingen/heffingskortingen.html

Was u in loondienst of kreeg u een uitkering? Dan hield uw werkgever of uitkerende instantie al rekening met de volgende heffingskortingen:

* algemene heffingskorting
* arbeidskorting
* (alleenstaande)ouderenkorting
* levensloopverlofkorting
* jonggehandicaptenkorting

Door deze kortingen betaalde u al minder loonheffing over uw loon of uitkering. Met sommige heffingskortingen houdt uw werkgever of uitkeringsinstantie geen rekening. Die kunt u via de aangifte inkomstenbelasting 2010 bij ons aanvragen. Het gaat om de volgende heffingskortingen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De AHK vraag je aan bij de werkgever.
Over het algemeen is het beter dat je die niet bij meer dan een baan tegelijkertijd hebt (aangenomen dat je twaalf maanden per jaar loon hebt) anders bestaat de kans op bijbetaling volgend jaar.
Er zijn meerdere loonheffingskortingen. De voornaamste loonheffingskorting is de algemene heffingskorting (AHK) die voor iedereen geldt. Daarnaast is er bij voorbeeld arbeidskorting als je in loondienst arbeid verricht.
Arbeidskorting en algemene heffingskorting worden in de loonheffingstabellen verwerkt. zie Bron.
De AHK wordt over het jaar gespreid in de tabellen verwerkt. Op inhouding vakantiegeld en overwerk zit geen AHK.

Toegevoegd na 21 uur:
De loonheffingskorting (AHK en Arbeidskorting) kun je samen maar bij een dienstbetrekking krijgen,.
Dat heeft tot gevolg dat als je meer dan een baan hebt je mogelijk nog arbeidskorting kunt krijgen maar dat kan pas achteraf bij de aangifte inkomstenbelasting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U bent niet verplicht om de loonheffingskorting te gebruiken,
behalve als u naast een bijstandsuitkering gaat werken.
– Als u nu geen gebruik maakt van de loonheffingskorting, kunt u de
eventueel te veel betaalde belasting na afloop van het kalenderjaar
terugvragen via uw aangifte inkomstenbelasting/premie
volksverzekeringen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit moet je invullen op je loonbelastingverklaring als je ergens komt werken.
Aan je werkgever vragen of hij dat zomaar kan veranderen, waarschijnlijk moet je een nieuwe loonbelastingverklaring invullen.
(via google afbeeldingen kan je zien welk formulier ik bedoel)
Snel doen, dan gaat het misschien nog in bij de volgende betaling.
(maakt trouwens niet uit, alleen moet je anders wachten totdat je het volgend jaar terugvraagt bij je aangifte)

Toegevoegd na 3 minuten:
dat formulier heet tegenwoordig:
“Opgaaf gegevens voor de loonheffingen”
in het antwoord van Maria16 staat een linkje.