Hoelang moet je jaarstukken voor de belastingdienst bewaren, zowel prive als zakelijk?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik geloof 5 jaar. Dan vervalt namelijk je aangifte mogelijkheid. Je kan tot maximaal 5 jaar geleden je belasting terugvragen.

Voor ondernemers: 7 jaar. Let wel stukken mbt tot onroerend goed moet je 10 jaar bewaren. Voor particulieren geldt geen bewaarplicht, maar het is toch verstandig om je papieren 5 jaar te bewaren.

Inderdaad zoals reeds vermeld 5 jaar. Jij hebt namelijk het recht om tot 5 jaar geleden aangifte te doen, net zoals de belastingdienst het recht heeft dit alsnog aan je te vragen. Let wel, dit geldt alleen voor particulieren. Bedrijfsmatig is het de voorgenoemde 7 jaar.

"U bewaart uw btw-administratie normaal gesproken 7 jaar. Documenten die te maken hebben met de koop of verkoop van een bedrijfspand, zoals een notariële akte, moet u echter 10 jaar bewaren." Let wel, zeven jaar vanaf het moment dat je aangifte hebt gedaan. Dus als je in 2010 je uitgestelde aangifte 208 hebt ingediend, dan moet je die spullen tot en met 2017 in een kartonnen doos beschikbaar hebben voor het geval de grijze muizen komen kijken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100