Ik ben achtien mijn gescheide moeder betaald mijn schoolboeken en heeft geen inkomen. krijg ze dan geld terug?

Toegevoegd na 8 minuten:
Oke dankjewel, hoe kan ik aan deze papieren komen zodat we het geld kunnen terug vragen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik weet dat schoolboeken gratis zijn, iig wel bij mijn zoon op de VMBO. Ik vermoed dat wat zij betaald voor jou dat ze dat op de gemeente kan verhalen. Volgens mij bestaat daar die byzondere bijstand voor.

Toegevoegd na 34 minuten:
Bij de gemeente moet je dan zijn, maar ik weet niet of het ook geldt als ze geen bijstandsuitkering krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ja, tot je 21ste zijn beiden ouders verantwoordelijk voor je. zolang je thuiswoont en schoolgaand bent moet je vader mee betalen.

Toegevoegd na 46 minuten:
even lullig, jij bent 18, ga naar de gemeente:
haal een bewijs van onvermogen
zoek een advocaat van onvermogen
laat die je vader bellen..

zo heb ik dat destijds ook moeten doen, alleen ik kwam er niet op tijd uit om het schoolgeld te kunnen betalen en mijn moeder kon het niet voorschieten.

anders kan je altijd naar de rechtswinkel, die kunnen je ook verder helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gratis schoolboeken zijn alleen voor het VO. (VMVO/HAVO/VWO)
Ik neem dus aan dat je beroeps onderwijs volgt (MBO/HBO)
Als je 18 bent ben jezelf verantwoordelijk voor je boeken en je studie (helaas).

In principe behoor je dan een studiebeurs te krijgen via de ibg. Gezien het inkomen van je moeder zou je ook recht moeten hebben op aanvullende beurs.

Werk jezelf (naast je studie) voldoende uren en heb je GEEN beurs dan kan je via de inkomsten belasting (teruggaaf) alle studiekosten aftrekken van e inkomen. Alles boven de drempel komt in mindering op je belastbaar inkomen en levert belasting teruggaaf op.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ook nog bron toegevoegd over de verplichting tot onderhoud door ouders...tot 21 ...maar alleen vzv er geen studiefinanciering is.