Hoe luidt een standaard loonjouraalpost? wat zijn de rekeningen en tegenrekeningen die je moet gebruiken voor een LPJ?

Standaard LPJ, maar ook de tegenrekenen en tussenrekening?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

De journaalpost die ikzelf gebruik is de volgende:

4000 lonen en salarissen
4005 reservering vakantiegeld
4020 sociale lasten
(4050 pensioenpremie)
(4090 reiskosten en eventuele andere kostenvergoedingen)

aan 1950 te betalen netto-loon
aan 1980 te betalen sociale lasten
aan 1882 te betalen loonbelasting
aan 1990 reservering vakantiegeld
(aan 1880 te betalen spaarloon)
(aan 1985 te betalen pensioenpremie)

De stukjes tussen haakjes komen niet altijd voor; is per werkgever anders. Daarbij is rekening 1980 eigenlijk een rekening die niet echt meer wordt gebruikt omdat alle sociale lasten tegenwoordig via de LB lopen. Aan het eind van het jaar tel ik dus 1980 en 1882 bij elkaar op om zo het saldo te controleren. De reden waarom ik door het jaar heen 1980 toch boek is om zo een controle te houden op de inhoudingen en de percentages die verrekend moeten worden.