Hoeveel reiskostenvergoeding krijg ik terug van de belastingdienst?

Ik heb minder dan minimumloon inkomsten.
Ik krijg wel minimumloon betaalt, maar kan zo weinig uren draaien dat ik niet in staat ben een goed salaris te verdienen. Maar daar gaat het niet over.

Volgens mijn ouders kon ik aan het eind van het jaar een bepaald percentage reiskosten terugkrijgen van de belasting. Hij vertelde mij dat daar tabellen voor zijn.

Waar kan ik deze tabellen vinden?

Toegevoegd na 13 minuten:
Ik dus elke dag met het OV van huis naar mijn werk.
25KM met de trein en 7km per fiets.

Toegevoegd na 13 minuten:
Ik dus elke dag met het OV van huis naar mijn werk.
25KM met de trein en 7km per fiets.

Toegevoegd na 15 minuten:
En stel dat het regent en ik neem de bus ipv fiets, kan ik dan ook voor de bus wat terugvragen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waar zijn die reiskosten voor gemaakt, woon/werk verkeer?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en hoe reis je, openbaar vervoer?

Het beste antwoord

De hoeveelheid teruggaaf hangt af van meerdere factoren:

wat is de enkele reis afstand?
hoeveel dagen per week heb je gereisd?
Heb je bewijs (alleen nodig als je wordt gecontroleerd)?

zo ja dan ga je naar de bron.

Ik ga er even van uit dat je 4 dagen of meer hebt gewerkt. de reisaftrek bedraagt dan €951 bij 25 km.

Aangezien je het minimumloon verdiend zit je in de 33.5% schijf van de belasting. De maximale belastingteruggave op basis van de reisaftrek bedraagt dan 33.5% van €951 euro, dat is €319.

Let op, je kan nooit meer belasting terugkrijgen dan dat je daadwerkelijk hebt betaald. Kijk op je jaaropgave van je werkgevers of er loonbelasting is ingehouden. Waarschijnlijk wel en dan krijg je €319 terug.

Bij het werken op minder dagen moet je de 33.5% vermenigvuldigen met het bedrag wat in de tabel staat bij het juiste aantal dagen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Belangrijk is ook nog dat je geen vergoeding hebt gekregen van je werkgever voor de reiskosten. Dan vervalt namelijk het recht op de reisaftrek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Belastingdienst.nl
Onder de 10 kilometer enkele reis, kan je niks aftrekken van de belasting(je mag dan geen vergoeding krijgen van je werkgever)!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de link staat de tabel van de belasting dienst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van de site van de belastingdienst:

Heb je van je woning naar je werk gereisd met het openbaar vervoer? En heb je daarvoor geen of weinig vergoeding ontvangen? Dan mag je voor de reiskosten een bedrag aftrekken van je inkomen. Niet de echte kosten, maar de bedragen uit de reiskostentabel zijn aftrekbaar. Deze tabel vind je in het aangifteprogramma of het Tj-formulier (2005 tot en met 2009). Voor 2010 in de toelichting van het P-formulier.

Voorwaarden reisaftrek
Voorwaarden voor de reisaftrek zijn:

De enkelereisafstand tussen je huis en je werk is meer dan 10 kilometer.
Je hebt met het openbaar vervoer gereisd.
Je hebt een openbaarvervoer- of reisverklaring.
Let op!

Als je een Jaartrajectkaart, een NS-Jaarkaart of een OV-Jaarkaart hebt, hoef je geen openbaarvervoerverklaring te hebben. Wij krijgen die rechtstreeks van de NS.

Vervoersbewijzen gekregen?
Als je van je werkgever geen geld, maar vervoersbewijzen hebt gekregen, zijn je reiskosten vergoed en mag je niets aftrekken.
Hieronder vind je de tabel.

http://financieel.infonu.nl/belasting/63166-reiskosten-aftrekken-van-belastbaar-inkomen.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt dus een OV-verklaring nodig BEHALVE als je een jaartrajectkaart, OV jaarkaart of een NS-jaarkaart hebt. Jij zult dus een OV-verklaring moeten aanvragen, en daarbij je losse kaartjes dienen over te leggen.
Kijk op de onderstaande site hoe je die OV-verklaring kunt aanvragen. http://www.belastingdienst.nl/particulier/alsugaatreizennaaruwwerk/alsugaatreizennaaruwwerk-04.html