Moet bij het rechtsherstel dmv de spaarvariant nog een heffingsvrij vermogen worden verminderd?

Het rechtsherstel dat de Belastingdienst geeft gaat volgens de zogenaamde spaarvariant. Met de spaarvariant wordt een nieuwe berekening die aansluit op de werkelijke verdeling van spaargeld en beleggingen. Zie https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/box-3/content/rechtsherstel-box-3-spaarvariant
Maar moet daarop eerst nog het vrije vermogen van ongeveer 30.000 dan wel 50.000 in mindering worden gebracht. Zo ja, hoe gaat die verdeling dan?

een jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Op de site van BDO vond ik dar het heffingsvrije vermogen (door BDO vrijgestelde vermogen genoemd) evenredig aan de vermogenscategorieen wordt toegerekend. Dat is dus anders dan nu, want nu is het 1 bedrag over het geheel van ((bezittingen -/- (schulden -/- schuldendrempel))

"Hoe verloopt de box-3-heffing op basis van de spaarvariant?
De spaarvariant is evenals de huidige box-3-regeling een forfaitair stelsel. In de spaarvariant wordt een onderscheid gemaakt tussen spaargeld, overig vermogen, (zoals beleggingen, onroerende zaken en vorderingen) en schulden. Het vrijgestelde vermogen wordt evenredig aan de vermogenscategorieën toegerekend. Over vermogen in deze vermogenscategorieën wordt vervolgens het rendement vastgesteld via een forfaitair percentage. In onderstaande tabel zijn de percentages opgenomen:"
(weggelaten)

"Kan de hersteloperatie leiden tot bijbetalen van box-3-heffing?
Nee, u kunt géén hogere aanslag box-3-heffing ontvangen als blijkt dat u op basis van de spaarvariant méér inkomstenbelasting verschuldigd bent. In dat geval blijft de huidige wettelijke regeling van toepassing. De spaarvariant leidt in de meeste gevallen wel tot een andere box-3-heffing dan het huidige wettelijke systeem. Hieronder hebben we twee voorbeeldsituaties uitgewerkt.

Voorbeeld 1
Maarten heeft een vermogen van € 250.000. Het bestaat voor € 175.000 uit spaargeld, voor € 100.000 uit beleggingen en hij heeft een schuld van € 25.000.
In 2020 heeft Maarten box-3-heffing betaald van € 2.228. Op basis van de spaarvariant is Maarten € 1.226 aan box-3-heffing verschuldigd. Hij ontvangt een teruggaaf van € 1.002."

Ik denk dat we binnen een paar weken wel wat uitgewerkte voorbeelden in de media tegemoet kunnen zien. Dan zal het wat meer gaan leven.
Computoon
een jaar geleden