Zijn de kosten van levensonderhoud van mijn zoon (19) bij een jaartje nietsdoen tussen VWO en Universiteit in aftrekbaar?

Mijn zoon heeft in 2010 zijn VWO diploma gehaald maar gaat pas in 2011 naar de universiteit. Hij heeft een baantje maar verdiend niet veel (maakt ook niet veel uren....) Hij woont thuis en mijn vraag is of ik de kosten voor levensonderhoud kan aftrekken van mijn IB 2010. Hij is 19 en ik krijg dus geen Kinderbijslag. Zoals ik het nu begrijp zegt de Belastingdienst: in feite kan hij in zijn eigen onderhoud voorzien als hij maar meer uren gaat werken dus: geen aftrek voor mij. Wie weet hier iets meer over?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

De belastingdienst kent nogal wat voorwaarden om deze kosten aftrekbaar te maken. In de bron hieronder, staan die voorwaarden beschreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor gezonden kinderen is geen enkele aftrek mogelijk. De staat ( wij dus) hoeft niet in het levensonderhoud van jou kind te voorzien.
ronron1212
13 jaar geleden
Volgens mij kun je inderdaad geen kosten aftrekken. De Belastingdienst stelt heel duidelijk dat het alleen maar kan als het kind niet in staat was om in zijn eigen levensonderhoud te voorzien. En aangezien uw zoon een baantje heeft kan hij dat blijkbaar wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik niet goed begrijp is waarom jij als opvoeder niet de consequenties van het gedrag van je volwassen zoon bij hemzelf neerlegt. Hij kiest ervoor om een jaar niet of nauwelijks actief te zijn, maar voor niets gaat de zon op. Volgens mij moet je geen belastingaftrek vragen maar kostgeld aan je zoon!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eens, 19 is een mooie leeftijd om te leren dat een jaartje nietsdoen geld kost.