ontwijken erfbelasting

ben man van 60 vrijgezel
heb mijn nicht tot enige erfgename benoemd
mocht ik nu omvallen dan betaalt zij 30% erfbelasting
ik kan haar ook jaarlijks 5000 euro belastingvrij schenken
hoe komt zij onder die 30% uit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Een andere manier is om mij jaarlijks ook 5000€ te schenken. Voor de moeite schenk ik haar weer 4000€
Stuur maar een PM als je interesse hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag niet zomaar iemand geld schenken zonder er belasting over te betalen , behalve bij je eigen kind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is een algemene vrijstelling voor iedereen.
Dus je kunt een schenking ontvangen zonder schenkbelasting verschuldig te zijn.
De algemene vrijstelling is € 2.012. Krijgt u in 1 jaar schenkingen van verschillende personen? Dan geldt voor iedere schenking dat u tot € 2.012 geen schenkbelasting hoeft te betalen. Een vrijstelling geldt per schenker. Schenkingen die u in 1 jaar krijgt van verschillende mensen, hoeft u niet bij elkaar op te tellen. Op deze regel zijn 2 uitzonderingen. U moet schenkingen van verschillende schenkers wel bij elkaar optellen als: •de schenkers elkaars partner zijn
•de schenkers uw ouders zijn, ook als ze gescheiden zijn
Krijgt u in 1 jaar meer schenkingen van dezelfde persoon? Dan moet u die schenkingen bij elkaar optellen. Komen die schenkingen in totaal boven de € 2.012 uit, dan moet u schenkbelasting betalen over het bedrag boven de € 2.012.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klasse antwoord

Andere antwoorden (5)

dit kan je doen door een zgn papieren schenking.
je laat vastleggen dat je een bedrag aan haar geeft, maar ze krijgt het pas als je dood bent.

omdat dat bedrag wel eigenlijk al van haar is, moet je haar wel rente betalen elk jaar, maar omdat je toch al die 5000 wilt geven lijkt me dat geen probleem.
dit is wettelijk 6% en hier moet je dus wel aantoonbaar aan voldoen anders gaat de fiscus alsnog innen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is er mis aan dit antwoord?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geen idee, het is een prima constructie en is precies wat de vraagsteller zoekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt mij ook juist, op http://www.schenking-info.nl/Schenking_op_papier.html wordt het nog wat uitgebreider uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is geen schenken op papier maar feitelijk schenken en het bedrag van haar (terug)lenen.
Daardoor moet je rente betalen over je schuld aan haar.
Een niet al te slimme oplossing om onder die 30% uit te komen is om het geld systematisch op te nemen en in een koffertje bewaren! Vertel je nicht waar je dat koffertje verstopt, dan kan zij tzt het geld pakken! Je loopt hierbij wel behoorlijk risico op diefstal of verlies door brand oid!

Verder zou je kunnen beginnen met kleine schenkingen, die nog belasting vrij zijn!

Maar je leeft zelf nog, dus waarom zit je nu op goeievraag.nl? Ga mooi op reis, of laat jezelf lekker verwennen. Geniet eerst zelf van die centen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een 'schuld' bij haar zou staan kan ze dat terug claimen zonder belasting te betalen. Nu nog een manier vinden om zo veel mogelijk schuld bij haar te staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb je een eigen huis zonder schulden/hypotheek?
Dit kan nu veel goedkoper, want in bewoonde staat, aan haar worden overgedragen met een woonrecht clausule voor jezelf gedurende de rest van je leven.
Vraag wel alle mogelijkheden en voorwaarden voor zoiets na bij een notaris. Want de regels voor eigen kinderen zijn weer anders dan die voor een nichtje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bepaal wel schriftelijk in de schenkingsvoorwaarden dat de schenkingen buiten een eventuele gemeenschap vallen, zodat een eventuele partner er geen recht op kan doen laten gelden.
Dus schakel een goede notaris in.
De kost gaat voor de baat uit.
Bepaal wel schriftelijk in de schenkingsvoorwaarden dat de schenkingen buiten een eventuele gemeenschap vallen, zodat een eventuele partner van haar er geen recht op kan doen laten gelden.
Dus schakel een goede notaris in.

Toegevoegd na 12 minuten:
De veronderstelling van de vraagsteller dat er een vrijstelling is van € 5.000 klopt niet.
De algemene vrijstelling van € 5.030 (jaar 2011) per kalenderjaar geldt alleen voor schenkingen door ouders aan eigen stief- en pleegkinderen.
Voor schenkingen aan anderen dan kinderen, bijv. aan kleinkinderen, broers, zusters, neven, nichten of niet-verwanten geldt een vrijstelling van € 2.012 per begiftigde per kalenderjaar. Het meerdere is belast.