Ik neem nogal eens deel aan rommelmarkten waar ik mijn ouwe troep en kleding verkoop

en nu hoorde ik onlangs dat er geregeld controle rond loopt van de belasting.. als dat al waar zou zijn loop ik dan het risico over mijn verdiensten belasting te moeten betalen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Het gaat bij die controles meer om markten zoals de Zwarte Markt te Beverwijk waar professionele handelaren staan. Dat is wat anders dan af en toe troep en kleding verkopen.

De belastingdienst zal denk ik niet zelf rondlopen op de markten, maar de gegevens inkijken van de verhuurder van de kramen. Als iemand daar regelmatig opstaat als kraamverhuurder kan ik me voorstellen dat de belastingdienst wil onderzoeken of het om een onderneming gaat.

Er was een hele discussie over op het trosradar forum en tweakers:

http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=49850

http://forums.oscommerce.nl/index.php?showtopic=10543

Het argument dat je geen belasting hoeft af te dragen omdat het om oude spullen gaat is niet geldig. Dan zou een antiekhandel ook geen BTW hoeven af te dragen of omzetbelasting te moeten betalen. Maar het probleem is natuurlijk wel dat als je iets koopt van een particulier om het vervolgens weer te verkopen je aan de particulier geen BTW hebt betaakd. Vaak krijgen handelaren in tweedehands goederen daarom te maken met margeregelingen, een soort BTW over de winst. (zie bron).

Ik denk dat de crux in het verhaal naar de belastingdienst zit of het je eigen spullen zijn die je verkoopt of dat je duidelijk eerst spullen inkoopt en daar winst op maakt. Zoals je de vraag nu omschrijft hoef je je daar geen zorgen om te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dit is voor het eerst dat ik het hoor en ik doe veel aan verkopen (oke, online, maar dan nog).

Het bericht lijkt me eigenlijk sterk. Mijn redenatie: Je hebt bij aanschaf van die spullen die je verkoopt al belasting betaald (BTW). En in feite zie ik het verkopen van spullen via rommelmarkten niet als inkomen. Je hebt er immers altijd meer voor betaald dan je er voor terug zult krijgen.
Maar zoals gezegd: Dit is een redenatie van mijn kant, kan er geen bron bij geven (behalve boerenverstand)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en gbv (gezond boerenverstand) wint meestal!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
BTW is omzetbelasting. Die betaal niet jij, maar de winkelier aan de belastingdienst. En de winkelier berekent dat door aan jou. Als je spullen, ook je eigen spullen, verkoopt, dan ben je (tenzij je er echt je werk van maakt) geen ondernemer voor de btw, maar wat je verdient, telt wel degelijk als inkomsten. Voor een paar keer een paar honderd euro blijf je waarschijnlijk onder de radar van de belastingdienst, als het structureler wordt, ben je echt veiliger als je het netjes aangeeft.
Als jij als prive persoon je eigen rotzooi wil verkopen hoef je echt geen aangifte daarvan te doen bij de belastingdienst. Ik denk dat ze bij de belastingdienst op zoek zijn naar personen die echt via rommelmarkten handelen; dus spullen in- en verkopen om daar winst mee te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is wel zo. Mijn ouders staan regelmatig op rommelmarkten en krijgen wel eens controle. Als je overigens incidenteel ergens staat, zal het geen probleem zijn. Of Belgische rommelmarkten, want daar gebeurt dit nog niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me stug. Je maakt tenslotte geen winst, dus ik zou niet weten waarover je belasting moest betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoe zouden ze in hemelsnaam weten wie jij bent en hoeveel je daar verdient met verkopen van je eigen oude spullen
het gaat vlgs mij om mensen die goederen inkopen en met winst verkopen