Welk deel van het inkomen komt uiteindelijk bij de overheid terecht. Dus alle belastingen bij elkaar opgeteld.

Gestel je verdient € 100, je betaalt eerst inkomstenbelastingen en allerlei heffingen. Van wat je overhoudt koop je producten waar op allerlei wijzen ook al belasting betaald is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

100 euro - 30 euro belasting 70 over
voor 70 euro sigaretten
11 pakjes van 6 eur= 66euro waarvan 11 maal 4.60 aan
belasting= 50.60 belasting.
Totaal betaald aan belasting 80.60 euro.

Toegevoegd na 2 minuten:
nog 4 euro over voor 2kopjes koffie, maar ook hier
1.40 belasting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is afhankelijk van wat je er van betaalt.

stel je voor dat je veel basisproducten koopt (krop sla, wortelen, aardappelen) dan is voor die producten niet zoveel belastinggeld verschuldigd. Het salaris van de boer, de winst van de winkelier en de salarissen van het winkelpersoneel, en de belastinggelden die gemoeid zijn met het transport (brandstof accijnzen, salaris transporteur, winst transportbedrijf) en de btw zullen bij elkaar tot ca 40% van het bedrag zijn.

Maar koop je een uittreksel uit het bevolkingsregister, dan gaat daarvan bijna 100% naar de overheid.

Omdat het bestedingspatroon van mensen nogal verschilt, verschilt het antwoord op je vraag ook. Relatief veel diensten inkopen of je beperken tot basis voeding scheelt heel veel in dat percentage.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Belastinggelden voor salaris van de boer etc. betaal je als consument niet. Uiteraard wordt bij het bepalen van de prijs wel rekening gehouden met die zaken omdat alles bij elkaar wel winstgevend moet zijn. De BTW komt wel bij de belastingdienst terecht, omdat de winkelier de van jou ontvangen BTW moet afdragen aan de belastingdienst bij de BTW belastingaangifte. Maar aan de andere kant kunnen bedrijven de BTW die zij betalen op producten en diensten ook weer terugvragen van de belastingdienst. De consument (wij dus) draait uiteindelijk voor de BTW op.
Voor het uittreksel bij het bevolkingsregister betaal je voor een dienst die verleend wordt. De persoon die jou het uittreksel verstrekt wil ook graag een salaris hebben en de huur of hypotheek van het kantoorpand moet ook betaald worden. En wat de overheid er uiteindelijk aan overhoud om nog te besteden is voor ons een vraag en voor de overheid een weet. Het komt wel bij de overheid terecht, maar het wordt geen belasting genoemd.
itsme
13 jaar geleden
als je de vraagstelling goed leest, is dus dit wat de vraagsteller bedoelt.