Is het zo dat iemand die partime werkt in verhouding meer verdient dan iemand die veel meer uren werkt?

Ik hoorde dat van 2 collega's. De een werkt 15 uren per week, 2 verdiener, de ander is alleenstaand en werkt meer dan het dubbele. Toch leek de 1e collega meer te verdienen (in verhouding dan), klopt dit?

Toegevoegd na 6 minuten:
Even een aanvulling, de eerste collega met 15 uren, heeft een partner die een erg riant inkomen heeft, dus het lijkt me dat die in een hogere belastingschaal zit dan collega 2, die het alleen moet verdienen en onder het minimum zit. Hun functies zijn het zelfde.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ze zitten in dezelfde loonschaal, de werkervaring en leeftijd is ongeveer gelijk.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.9K

Het beste antwoord

Je zou in eerste instantie naar het bruto uurloon moeten kijken.
Voor de rest spelen persoonlijke omstandigheden een grote rol in wat je netto overhoudt.
Zo werkt de heffingskorting sterker door als de persoon 15 uur werkt en bij die werkgever de heffingskorting in het loon laat verrekenen.
De persoon die meer uren werkt overscheidt de heffingskorting en wordt er in verhouding tot de uren werk meer ingehouden.
Daarom lijkt het netto uurloon lager.
Ik denk dat dat de belangrijkste reden voor het verschil zou kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als je het over een netto bedrag hebt, kan dat kloppen. Als je meer verdient kom je in een hogere schaal voor wat betreft het betalen van belasting. Dus iemand die veel verdiend betaald relatief meer aan belasting dan iemand die weinig verdient. Het maakt daarbij niet uit of je meer verdient omdat je een hoger parttimepercentage hebt of dat je sowieso meer verdient.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt er maar helemaal van af welke afspraken er gemaakt zijn met de werkgever. Hebben ze allebei dezelfde functie? Is de een ouder en de ander jonger? Wat is het verschil in ervaring? Is er een loonschaal?

Er zijn zoveel factoren die het loon bepalen dat deze vraag op basis van deze informatie moeilijk te beantwoorden is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan voorkomen dat iemand in een parttime baan netto per uur meer verdient dan iemand met een fulltime baan.

Maar het is niet zo dat IEDEREEN met hetzelfde werk / dezelfde baan, relatief meer verdient wanneer hij parttime dan wanneer hij fulltime werkt.

Dat KAN wel, maar per saldo verdien je dan gewoon minder, dus je hebt er niks aan. En zou je twee van die parttime banen bij elkaar optellen, dan kom je weer op hetzelfde uit als met één fulltime baan.

Verder zijn er zo ontzettend veel factoren van invloed op het verschil tussen het bruto en het nettosalaris, om van premies, toeslagen en belasting-verschillen nog maar niet te sprekendat je op geen enkele manier twee mensen in verschillende situaties kunt vergelijken.

Kort : nee, het is niet altijd zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door een andere belastingschaal verdien je inderdaad netto meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het hangt ook nog af van het aantal uren dat je per dag verdient. Je betaalt sommige premies over een max. bedrag per dag. Maar nettobedragen zijn haast niet te vergelijken, bruto is beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de juiste vergelijking moet je de bruto bedragen in verhouding tot de uren vergelijken. Omdat de belastingheffing het beeld vertekent, niet iets is van de werkgever maar van de fiscus en bovendien een voorheffing is dus niet definitief .