Klopt het dat de staatsloterij een domheidsbelasting is?

Zoals wordt beschreven in:
http://mijngeld.blog.nl/algemeen/2010/12/22/loterijen-een-belasting-voor-dommeriken#more-2068

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

De staatsloterij is, zoals de naam al zegt, een loterij die door de staat gerund wordt. En waaraan de staat veel geld verdient.

Maar het blijft een loterij..ook al verdient de staat daar veel geld aan.

Veel staatsbedrijven verdienden vroeger geld voor de staat zoals b.v. de vroegere KPN, de PTT.

En je kunt moeilijk stellen dat de postzegels een soort domheidbelasting zouden zijn.

Wèl is het zo dat..indien de staatsloterij niet zou bestaan..de belastingen omhoog zouden moeten omdat de staat anders te weinig geld binnenkrijgt.

En in die zin zou je wellicht een klein beetje kunnen denken aan een soort..vervangende belasting en of dat dom is..laat ik hier even in het midden.

Maar dan nòg blijft het een loterij waaraan men VRIJWILLIG kan/mag meedoen.

Maar als je dan toch van een 'domheidbelasting' wilt spreken denk dàn eens aan de vele tienduizenden bekeuringen die de staat jaarlijks int..ten behoeve van de schatkist.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee. Belastingen zijn verplichte afdrachten aan de overheid. De staatsloterij is compleet vrijwillig.

Uiteraard is het zo dat er meer geld verdient dan uitgekeerd wordt. Vanuit dat oogpunt is het meespelen als dom te beschouwen: Statistisch gezien kan je er eigenlijk alleen maar op verliezen. Echter, als je de jakpot wint, heb je wel in een keer een boel geld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is maar hoe je het bekijkt. Iedereen die meedoet aan een loterij weet dat er een kleine kans bestaat op de (hoofd)prijs en dat de opbrengsten ten goede komen aan de organisatie. Of dat nou de staat is, de plaatselijke voetbalvereniging of een goed doel.

Om er dan maar gelijk vanuit te gaan dat mensen zo dom zijn om niet te weten dat met de staatsloterij de staatskas wordt gespekt is erg kortzichtig. Mensen (ook ik) die meedoen aan de staatsloterij vinden het niet erg om iedere maand 15 euro te betalen voor een miniem kansje op een grote prijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tot je 1 van de winnaars bent, dan ben je opeens niet meer dom!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat klopt niet. Het heet gokken dat is iets anders dan belasting
ronron1212
13 jaar geleden
Houd een ding voor ogen, Wie rekent op de loterij is de armoede nabij.
Aan de andere kant, die prijzen gaan er toch uit en je zal maar de gelukkige wezen. Je hebt echter meer kans dat je midden op de Dam in Amsterdam door een trein wordt overreden, terwijl het station 1,5 km verderop ligt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je er vanuit gaat dat de wereld voor 100% cijfermatig is, dan luidt het antwoord op je vraag bevestigend.
Maar dat is niet zo: de wereld bestaat niet alleen uit wiskundige berekeningen en statistiek, er zijn nog meer factoren in het leven (zoals gevoel).

In het geval van een loterij, koop je ook een stukje "beleving":
Alleen al het feit dat je een kans maakt op zo'n grote prijs, geeft sommige mensen een grote "boost".

En zolang de opbrengst van de loterij naar de overheid of naar een goed doel gaat, heb ik er persoonlijk geen probleem mee dat er loterijen bestaan.
Als de loterijen maar niet georganiseerd gaan worden door bedrijven die er voor zichzelf winst uit willen halen!
13 jaar geleden
Ja.
Deze bedenking nog:
Degenen die niet meedoen winnen altijd!
Het bedrag van hun lot .
Reken dit maar eens uit over een aantal jaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja die hebben altijd "eigen geld" + rente