Kan ik als Free Lancer facturen aan opdrachtgevers uitschrijven met BTW, en hoe draag ik die BTW dan af?

Of factureer ik netto zonder het woord BTW te vermelden?

Toegevoegd na 25 minuten:
Ik heb geen BTW nummer of KVK inschrijving.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dag s204599, dank voor jouw reactie. Het zijn wat klussen voor een stuk of vijf opdrachtgevers op onregelmatige basis. Ik denk dat het over 1000 euro verdiensten per jaar gaat. Ik heb nog geen formulieren o.i.d. ingestuurd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is dit wat: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_ondernemerworden/ondernemen_ondernemerworden-05.html#P74_14124
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oei, jij hebt nog een hele hoop te regelen! Ik kan je hier alleen als tip geven: zorg dat je héél snel je zaakjes op orde krijgt, want zelfs als het om dergelijke kleine bedragen gaat, komt de belastingdienst op een gegeven moment bij je aankloppen voor die btw. Verder verwijs ik naar het uitstekende antwoord van s204599.

Het beste antwoord

Gebaseerd op je reactie kan ik niet anders oordelen dat je belastbare activiteiten onderneemt.

Je krijgt te maken met drie belastingsoorten:
inkomstenbelasting (inclusief premies volksverzekeringen), zorgverzekeringswet en omzetbelasting. Om te beginnen dien je het formulier 'opgaaf startende onderneming' in. Gevraagd wordt naar de aard van de werkzaamheden en je verwachte investeringen/omzet/kosten.

Op grond van dit formulier krijg je een btw-nummer toegewezen. Voor elke factuur die je uitschrijft, vermeld je dit btw-nummer. Voor verdere factuurvereisten verwijs ik je naar: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/administratie_bijhouden/facturen_maken/facturen_maken-02.html
Het bedrag voor btw vermeld je dus evenals de verschuldigde btw.

Om het kwartaal wordt je geacht aangifte omzetbelasting te doen. Voor je inkopen e.d. heb je recht op aftrek van voorbelasting. Zo hoef je minder af te dragen aan de Belastingdienst.

Voor de inkomstenbelasting moet je, zoals zoveel Nederlanders, jaarlijks aangifte doen. Jouw inkomsten zullen waarschijnlijk het beste passen als 'resultaat overige werkzaamheden'. Mocht het iets groter worden kies dan voor winst uit onderneming, hiervoor krijg je een vrijstelling van 12% op de winst.

Voor zowel 'resultaat overige werkzaamheden' als 'winst uit onderneming' moet ook nog inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet worden afgedragen. Zonder overige inkomsten moet je (met een maximum) 4,95% afdragen over je winst. Mocht je veel looninkomsten hebben dan hoeft je niets aan deze bijdrage te betalen.

Veel informatie in één keer maar je kunt me nog altijd PM'en.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zodra je facturen stuurt als freelancer en het is niet incidenteel, neem je deel an het economisch verkeer en ben je verplicht om je in te schrijven bij de KvK.
Op lancelots (een forum voor freelancers) staat het volgende:
"Als je een eenmalig of incidenteel freelanceklusje doet dan ben je dus geen ondernemer voor de btw, heb je geen btw-nummer en factureer je zonder btw.

Neem je echter vaker klussen aan, dan ben je verplicht je bij de belastingdienst aan te melden als startende ondernemer, word je waarschijnlijk btw-plichtig, krijg je een btw-nummer en moet je mét btw factureren."

De KvK levert tevens de service om voor jou bij de belastingdienst een BTW-nummer aan te vragen. Hoeveel BTW je moet rekenen en of je de BTW moet afdragen, hangt af van diverse factoren.