Mag een werkgever een ontslagvergoeding optellen bij je jaarinkomen en dit bedrag vermelden op je jaaropgaaf? zie toelichting

Voor zover ik weet gaat een jaaropgaaf van 1 januari tot en met 31 december. Ik heb een ontslagvergoeding gekregen, deze is pas op 8 januari 2010 uitgekeerd maar wel vermeldt op de jaaropgaaf 2009. Hierdoor moet ik nu allerlei toeslagen gaan terugbetalen omdat het jaarinkomen bijna 7000 euro is gestegen, ik heb echter "maar"een ontslagvergoeding van 4620 euro bruto ontvangen. Weet iemand hoe dit in elkaar zit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

De vraag is of de ontslagvergoeding " vorder- en inbaar " was eind 2009 (artikel 13a wet loonbelasting). Als dit zo was dan heeft de werkgever correct gehandeld. Dat hij dit bedrag pas in 2010 heeft uitgekeerd, is fiscaal niet relevant. Officieel bezwaar maken kan wettelijk niet, je bent buiten de zgn. 6 weken na 31-12-2009. Eventueel kan je als de werkgever fiscaal fout zit "ambtshalve" om een herziening vragen aan de inspecteur. Ben je niet eens met zijn uitspraak dan kun je niet meer in beroep bij de rechtbank
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Over een ontslagvergoeding moet je helaas ook belasting betalen, want voor de belastingdienst is het gewoon loon.
Het wordt belast in Box 1, behalve wanneer het een hoog bedrag is, dan geldt 52%.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij dient een ontslagvergoeding om de komende periode te overbruggen, ik kan hier ook niet over terug vinden op internet verder. Het zou zomaar kunnen zijn dat het valt onder de periode waarover het is berekend.

Aan de andere kant kan je ook zelf het bedrag aftrekken van je jaaropgaaf (ga uit van je laatste loonstrook bijvoorbeeld) en dit bedrag volgend jaar opgeven. Daar is het nu wat laat voor. Belastingdienst kan in ieder geval niet zien dat een gedeelte van het opgegeven bedrag een ontslagvergoeding betreft die pas later is uitgekeerd en jij hebt deze bedragen opgegeven.

Als ik jou was zou ik gewoon bezwaar aantekenen en dit verhaal daarin uitleggen. Niet geschoten altijd mis.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als ik een beetje rondkijk dan klopt wat ik hier zeg wel, namelijk dat je belasting pas betaald op het moment dat je het daadwerkelijk kan gaan gebruiken, bijvoorbeeld om een periode minder loon op te vangen.

Dit is wel een site over 2010, maar staan ook dingen in zoals het al was met een aantal veranderingen in 2010
13 jaar geleden
Als je dus eind 2009 uitdienst bent gegaan behoord de ontslag vergoeding in 2009 thuis. De datum van uitbetaling heeft niets met de belasting opgave te maken. Dus het klopt
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inkomen wordt vzv ik weet belast in het jaar van uitbetalen. (ontvangen voor de werknemer) Ongeacht of je in dat jaar er nog werkt of niet.
Denk daarbij ook aan vakantie geld, opgebouwd van juni t/m mei en belast in het jaar van betalen. Niet het gereserveerde deel al in het jaar daarvoor. Alleen als een baas te laat uitbetaald zou het kunnen dat het inkomen wel in het vorige jaar belast wordt....echter de boete op te laat uitbetalen van salaris is erg hoog... Alleen bij bedrijven is het verzenden van facturen bepalend in welk jaar de inkomsten gerekend moeten worden.
ronron1212
13 jaar geleden
Niet in het geval de werknemer in het jaar daarop niet meer in dienst is. Zoals in dit geval. Een boete op te laat betalen salaris bestaat niet wel voor de loonheffing aan de belastingdienst
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ronron...
Ga maar eend het burgerlijk wetboek uitpluizen.
Te laat betalen salaris kost de werkgever veel geld....niet aan de staat maar aan de werknemer ... als link: http://www.intermediair.nl/artikel/contract-en-arbeidsvoorwaarden/51570/werkgever-betaalt-loon-te-laat.html
ronron1212
13 jaar geleden
Lig ik wakker van dat is toch geen hoop geld voor een paar dagen te laat
De werkgever MOET dit op een jaaropgave vermelden.
Echter, wel in het jaar van uitbetaling, dus 2010.

Is het wel inkomen over 2009 dan had ie het uiterlijk op 31 december moeten betalen.

Ik zou in overleg met de fiscus gaan, onder overlegging van bewijs van ontvangst (dagafschrift) met de boekdatum en verzoeken dit inkomen in 2010 te belasten.

Tevens een bezwaarschrift indienen over het terugbetalen van die toeslagen.

Laat dit ook corrigeren bij je werkgever en eis een nieuwe jaaropgave (voor zowel 2009 als 2010 dan)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is heel vervelend, maar officieel gaat het om het zogeheten genietingsmoment, en dat houdt in dat wanneer het je is toegekend en duur over had kunnen beschikken. Ik zou als ik jou was hier een deskundige voor opzoeken (boekhouder, vraag even van te voren wat het gaat kosten, ik schat zo rond € 60 a 70) die jou specifieke situatie goed kan beoordelen en uitzoeken. Ik dacht dat er ook zoiets bestond als middelen van loon (het over meerdere jaren verspreiden) maar daarvoor moet je echt bij een specialist zijn. Je kunt ook de belasting telefoon bellen en vragen om advies (en vraag door, je krijgt niet direct de specialist aan de lijn, en noteer de namen) of informeer eenns bij het juridisch loket.