wat moet ik aan belasting betalen als ik binnen 15 jaar na afsluiten van een bankspaarhypotheek mijn huis verkoop

Op de website van de belastingdienst staat dat je minimaal 15 jaar moet inleggen. En als ik nou mijn huis verkoop en de hypotheek aflos, geen nieuw huis koop, en dat binnen 15 jaar? Wat gebeurd er dan?

http://www.belastingdienst.nl/particulier/sparen_hypotheek/sparen_hypotheek-18.html#P165_24774

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Zie Elsevier belastingalmanak 2011, par. 42.3.2 Vrijstelling bij verhuizing
Als u uw eigen woning verkoopt om in een huurwoning te gaan wonen en in dat verband uw spaarrekening eigen woning beëindigt is de vrijstelling van toepassing, ook als u de spaarrekening niet voor de aflossing van uw eigen woningschuld gebruikt; er hoeft bij zo'n beëindiging ook niet te zijn voldaan aan de looptijd van 15 resp. 20 jaar spaarstorting.
De vrijstelling is ook van toepassing op de fictieve uitkeringswaarde van uw spaarrekening als u van uw eigen woning verhuist naar een huurwoning en de spaarrekening voortzet (die vanaf dat moment dus in box 3 wordt belast). Ook in deze situatie hoeft niet aan de looptijdeis te zijn voldaan.
Voorts zijn er regelingen als u de spaarrekening weer aan een nieuwe eigen woning koppelt, verschillend naar mate u dat binnen of na 3 jaar doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Onder verrekening van betaalde inleg wordt het opgebouwde saldo belast in je tariefgroep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
OK, maar is dat dan anders bij een spaarhypotheek (bij verzekering), daar moet volgens de belasting in de polis staan dat je minimaal 15 jaar moet inleggen. Dat komt toch op hetzelfde neer?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het werkt bij banksparen als de spaarhyp grofweg hetzelfde waar het gaat over minimaal 15 jaar premie betalen.