waarom de belasting?

dat een Ronaldo of een Martin Jol Belasting moeten betalen valt nog te begrijpen, maar waarom moet iemand met een laag inkomen alsnog belasting betalen, terwijl die het al zo zwaar hebben

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@maartje vermogensbelasting
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vermogensbelasting is al 10 jaar afgeschaft. Je wordt nu aangeslagen op het verondersteld rendement.

Antwoorden (7)

Zodat iedereen iedereen 'helpt', het is toch ook al zo dat iemand met een hoger inkomen meer betaalt, dus het is sowieso al inkomensgebonden en anders zou er volgens mij ook heel veel fraude komen aangezien er toch ergens een grens gelegd moet worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
''In Nederland draagt de overheid zorg voor allerlei zaken als rechtspraak, politie op straat en onderhoud van het wegennet, bijstand voor mensen die in financiële problemen komen, zorg voor ouderen, subsidies op woningen en kunst en cultuur. Het zijn allemaal taken die individuele burgers of bedrijven niet kunnen of willen uitvoeren, maar die wel uitgevoerd moeten worden om een goed verzorgingsniveau van de samenleving te realiseren. De uitvoering van deze overheidstaken kost geld. Iedereen in Nederland maakt gebruik van voorzieningen waar de overheid voor zorgt of aan meebetaalt, als wegen en dijken, gezondheidszorg, politie op straat en onderwijs.

In Nederland heeft bijna iedereen met belastingen te maken. Zichtbaar of onzichtbaar, direct of indirect, maken belastingen deel uit van het dagelijkse leven. Over salaris, alcohol, benzine, dividend, schenking, een prijs in de loterij en nog veel meer, moet belasting worden betaald.

Het ministerie van Financiën is verantwoordelijk voor het maken van wetgeving op belastinggebied en het uitvoeren van deze wetgeving. De feitelijke inning van belastinggeld is de taak van de Belastingdienst. Uiteraard zijn er ook vormen van belasting die worden geheven door andere overheden zoals de gemeenten; denk aan de onroerendezaakbelasting en de hondenbelasting.''
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zodat Rutte in een dure auto kan rijden..... En alle andere ministers dure pakken aan kunnen......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom belasting moet worden betaald snap je natuurlijk al en is uitgelegd.

Ik snap je punt maar:

Mensen met een hoger inkomen betalen percentueel zelfs meer! Als de lage inkomens geen loonbelasting meer hoeven af te dragen moet ergens anders belasting vandaan worden gehaald? Waarvandaan? Van de rijken? Zo werkt het niet..
De uitgaven zijn al hoger dan de inkomsten, een begrotingstekort noemen wij dat. Belasting moet overal vandaan komen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Fictieve waarden:

1- Stel ik verdien 100.000 euro per jaar en jij 40.000.
Een eerlijk vrij en liberaal systeem zou zijn: Iedereen betaald 25.000 euro belasting.

2- Een eerlijker en socialer systeem zou zijn: Iedereen betaald 50% loonbelasting. De arme betaald 20.000 en de rijke 50.000.

3- Het systeem zoals wij die in Nederland hebben: De arme betaald 40% de rijke 60%. Mijn waarden kloppen niet, maar feit is: mensen in een hogere loonschaal betalen percentueel zelfs meer!

Oordeel zelf wat het eerlijkst is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat er nog steeds meer Jan met de petten bestaan dan mensen die heel veel verdienen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De weg waar je op rijdt of fietst, de stoep waar je op loopt, het ziekenhuis waar in je geholpen wordt, de school die je bezoekt...moeten allemaal betaald worden en wij betalen samen. Waarom moet een ronaldo of Jol wel betalen omdat zijn meer betalen en iemand anders niet. In NL is er een vrij eerlijk systeem waar iedereen naar vermogen betaalt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duidelijk is dat er verschil blijft bestaan.
Het is geen natuurlijk beeld wanneer je mensen met een laag inkomen gelijk zou gaan trekken aan mensen met een hoger inkomen.
Want waar is dan nog het verschil?
Ook niet waarschijnlijk is dan dat er mensen hoge opleidingen gaan doen voor die topbaan als ze toch even veel verdienen wanneer men respectievelijk huisschilder wordt.
Hard werken, meer verantwoordelijkheden moet ook staven met je salaris zou je kunnen zeggen.
Salaris is wel anders dan inkomen en het blijft nu eenmaal bestaan dat er mensen zijn die meer salaris krijgen voor het gedane werk en er mensen onderbetaalt blijven voor het werk dat ze leveren.
Daar zijn de CAO's dan weer goed voor.

Verschil zal er moeten blijven..