moet ik de volle pond aan belastingen betalen voor een half jaartje wonen?

Hallo,

ik huur samen met me vriend sinds vorig jaar september een huisje.
Ik krijg zoals bijna iedereen aan het begin van het jaar mijn belastingaanslagen van zowel de gemeentebelasting als de waterbelasting.

Dit is een bedrag over compleet 2012.
Ik ga op september dit jaar verhuizen naar een ander gebied. daarom wil ik natuurlijk wel vermindering hebben van de belastingen, nou is mijn vraag of ik bezwaar moeten tekenen voor dat ik alles betaal of als ik op het punt sta verhuizen of als ik al in me nieuwe huis zit?

Wat moet ik doen..!!!!

en even bellen erheen helpt niet (al geprobeert maar dan krijg ik geen antwoord).

Groetjes,

Marlies

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

Je kunt deze belasting ook maandelijks betalen, en als je uitschrijft bij de desbetreffende gemeente stopt deze
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me niet logisch want wij betalen wel per maand maar dat begint niet in januari maar in mei ofzo. Als je dus in juli verhuisd heb je maar voor 2 mnd betaalt terwijl je dan nog niet de helft betaalt hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is niet waar.
Google even op je woonplaats en gemeentelijke belastingen en verhuizen.

Het gaat om de datum 1 januari. Op 1 jan 2011 woonde je er niet en hoefde je dus niets te betalen, dat deden de mensen voor je al. Op 1 jan 2012 woonde je er wel en moet je betalen. Als je binnen de gemeente verhuisd (doe je niet) gebeurt er niets. Verhuis je uit je gemeente dat kun je het waarschijnlijk terugvragen. Zie hier het voorbeeld van Rijnwoude: http://www.rijnwoude.nl/index.php?simaction=content&pagid=540&mediumid=7

Als je meteen je woonplaats had neergezet had ik het voor je op kunnen zoeken, nu kun je het zelf even doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat krijg je niet je betaald voor een jaar daar waar je nu gaat wonen hoef je dit jaar niet te betalen.
ronron1212
12 jaar geleden
Achterop de aanslag staat de je voor de maanden dat je niet in de gemeente woont restitutie van het teveel betaalde bedrag krijgt.
Je moet je dan tzt wel uitschrijven bij de gemeente!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op mijn aanslag gemeentebelastingen staat dat niet. Iedere gemeente heeft zijn eigen aanslagbiljet gemeentelijke heffingen. Dus bij de ene gemeente zal dat wel netjes vermeld staan op het aanslagbiljet en bij de andere gemeente staat dat weer in een apart foldertje en weer bij een andere gemeente staat het helemaal niet en kun je het misschien wel vinden op de website van de gemeente.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh. Maar, anyway, de rest van het antwoord klopt. Dus vergeet je niet uit te schrijven! :-)
De waterschapsbelastingen en gemeentebelastingen zijn twee verschillende zaken. Voor de eerste geldt dat de hoogte bepaald wordt op peildatum 1 januari. Als jij op 2 januari verhuist, dan moet je nog steeds betalen. Dit betekent ook dat als je naar een nieuw adres gaat dat je daar voor dat jaar geen waterschapsbelastingen hoeft te betalen, ook al valt het onder een ander waterschap. (Let op: dit is bij mij een keer fout gegaan dus let erop als je alsnog een andere aanslag binnenkrijgt).

Voor de gemeentebelastingen geldt dat ze evenredig met de tijd dat je er woont berekend worden. Je kan niet van tevoren aangeven dat je in september gaat verhuizen. Je hebt twee opties, of je kan in termijnen betalen: dan zal de gemeente de incasso stopzetten als je verhuist. Dit gaat wel met vertraging, dus het kan zijn dat je een of twee termijnen 'dubbel' betaalt, maar dat krijg je teruggestort. Als je om wat voor reden dan ook het hele jaar van tevoren betaald, zal je na je verhuizing het teveel betaalde deel terugkrijgen.