de €0,19 cent vergoeding per zakelijk gereden km in een privé auto is aftrekbaar. Is dit een soort afschrijving van de auto of een benzine vergoeding?

Dus is de benzine hiernaast ook nog te verhalen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Je hebt het hier over de belastingvrije vergoeding. Heeft verder niets met aftrekbaar te maken. Als je als ondernemer zzp of kleine zelfstandige je zelf op deze manier je prive autokosten laat vergoeden is dat belasting vrij. Overige kosten kan je dan niet declareren of aftrekken. Als je als ondernemer een auto rijd die van de zaak is zijn alle kosten voor zakelijk gebruik aftrekbaar.

Je vraag is dus een erg verwarrende en haalt verschillende zaken door elkaar
ronron1212
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Die negentien cent vergoeding aan jou, is voor de werkgever aftrekbaar van de winst. In die negentien cent vergoeding zijn al jouw kosten (afschrijving-brandstof e.d.) al opgenomen.......

Toegevoegd na 1 minuut:
Dat vindt tenminste de fiscus.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt ervan af wat je afspreekt met je baas. In principe beiden, maar je baas mag je extra bezinekostenvergoeding uitkeren. Het is overigens een maximumbedrag dat aftrekbaar is. Als je daarnaast een extra vergoeding krijgt voor de benzine telt dat als (belastbaar) loon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zijn de totale kosten zoals door de fiscus bepaald als km vergoeding voor zakelijk gereden kilometers met een prive auto. Je begrijpt wel dat je met een auto die 1 op 10 loopt hiermee niet eens de kosten kan dekken. Alles wat door de fiscus in verband kan worden gebracht met autorijden, daar zal een melkkoe van worden gemaakt ook al laat men u geloven dat het niet zo is. Het is overigens niet aftrekbaar maar belastingvrij op te voeren als onkosten. Dat is een groot verschil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een bedrijf mag jou per gereden kilometer 19 cent als vergoeding geven, zonder dat hierover inkomensten belasting wordt betaald.

Een bedrijf mag dus altijd meer betalen, maar niet zonder hierover belasting te betalen.

Die 19 cent wordt geacht een volledige vergoeding te zijn, je kunt daarnaast dus niet ook nog benzine verhalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de genoemde €0,19 voor zakenkilometers zijn voor de particulier al sinds jaren niet meer aftrekbaar.
wel kan de werkgever dat bedrag belastingvrij aan je vergoeden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor woon/werkverkeer of zakelijk gereden kilometers mag je werkgever je een belastingvrije vergoeding geven van €0,19 per gereden kilometer.
Wanneer je overeenkomt met je werkgever dat hij je bijv. €0,23 per kilometer betaald dan moet je over de €0,04 die je méér krijgt inkomstenbelasting betalen.
De wettelijk toegestane belastingvrije €0,19 wordt geacht voldoende te zijn voor afschrijving,benzinekosten,onderhoud etc.,etc...
Wanneer je,je werkgever zover zou weten te krijgen dat hij je benzinekosten nog eens apart aan je vergoed (kan me echter niet voorstellen dat je hem zo gek krijgt) dan moet je over deze vergoeding eenvoudigweg ook inkomstenbelasting betalen,want dit bedrag wordt bij je inkomen opgeteld.