Hoe word een prive onttrekking uit een bedrijf anders berekend door de belastingdienst dan winst uit onderneming?

De boekhouder van de vrouw geeft aan ook eens een privé onttrekking te doen in de vorm van (bijv.) loon uit haar bedrijf (half jaar bezig).

Wij hebben niet veel vaste kosten alleen verzekering, telefoonabonnement,
maandelijkse kosten voor onze boekhouder en natuurlijk geen vaste kosten maar inkoop van goederen die benodigd zijn voor het uitoefenen van haar beroep.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Onder privé ontrekkingen wordt het privé gebruik van goederen en/of diensten verstaan. Bijvoorbeeld een winkelier die artikelen uit zijn eigen magazijn meeneemt voor privégebruik. In zijn boekhouding zal het lijken alsof dit kosten zijn. Je neemt artikelen mee waar geen omzet tegenover staat.

Fiscaal gezien mogen privé onttrekkingen echter niet worden gezien als kosten. Want dan zou je er geen belasting over moeten betalen. Bij het berekenen van de winst uit onderneming moeten privé onttrekkingen dus bij de winst worden opgeteld.

Privéstortingen moeten echter worden afgetrokken van de winst. Als je privé gelden naar de onderneming stort, gaat het namelijk niet om vermogen dat binnen de onderneming is ontstaan (het is dus geen winst).

Toegevoegd na 3 uur:
Zoals in de reactie aangegeven kan een privé onttrekking natuurlijk ook in geld zijn. Bijvoorbeeld het gebruiken van kasgeld voor privédoeleinden, of van de bankrekening van de zaak een privé factuur betalen of geld doorstorten naar de persoonlijke rekening.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Prive onttrekking is ook contant geld en giraal geld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt helemaal, heb mijn antwoord uitgebreid. Bedankt voor de aanvulling!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wie legt mij de - uit?