Is een vereniging of stichting verplicht een bankrekening te hebben?

Ben bestuurder bij 2 verenigingen en 1 stichting. De bankkosten stijgen behoorlijk en de bestuurders willen de rekeningen opheffen

2 maanden geleden
in: Bankieren
tinus1969
2 maanden geleden
Hoe wil je de administratie en betalingen doen zonder bankrekening?
tinus1969
2 maanden geleden
Let op; dit soort betalingen via een privé- rekening laten lopen geeft bij een beetje serieuze stichting/verenging op een gegeven moment gedoe met de bank.
ronron1212
2 maanden geleden
Ja dat ben je verplicht anders kun je niet deelnemen aan het betalingsverkeer
reus_lucius
2 maanden geleden
Tinus1969 betalingen kunnen gedaan worden via priverekening van bestuursleden.
reus_lucius
2 maanden geleden
ronron1212 waar staat deze verplichting? wie zegt dat wij willen deelnemen aan betalingsverkeer? Betalingen kunnen gedaan worden via de rekeningen van de bestuursleden.
ronron1212
2 maanden geleden
Dan krijg je dus vermenging van rekeningen en daar kan je veel problemen mee krijgen.
ronron1212
2 maanden geleden
Als ik bestuurslid was zo ik dat nooit doen
reus_lucius
2 maanden geleden
RonRon1212 wij doen geen tot weinig betalingen en ik zie het probleem niet om dit met een priverekening te doen.
ronron1212
2 maanden geleden
Waarom dan de vraag hier
tinus1969
2 maanden geleden
Om hoeveel betalingen en geld gaat het? Hoeveel leden? Ongeveer?
Inekez1
2 maanden geleden
Als lid of sponsor van een stichting of vereniging zou ik er nooit akkoord mee gaan om te betalen via een persoonlijke bankrekening. Als je de financiele constructie van je stichting wil veranderen, moet je denk ik ook de statuten laten wijzigen. Dat kost (eenmalig) meer dan je de komende 10 jaar bespaart op je bankkosten.
HannekeJanssen
2 maanden geleden
ALs je geen betalingen etc doet (ws heb je wel leden? Die contrtibutie betalen??) waarom heb je dan een bankrekening nodig? Of het mag via een privérekening: dat hangt van jullei eigen statuten af. een Stichting waar ik bestuurslid was deed het in eerste instantie via een privérekening, maar dat vond ik zelf een erg slecht idee ivm de nodige transparantie. En als het misgaat (ruzie binnen een bestuur, komt vaker voor) dan heb je een erg groot probleem.
En de houder van de privérekening die dus ook de zakelijke dingen van de stichting / vereniging bevat kan problemen krijgen bij de eigen belastingaangifte: bewijs maar eens dat het bedrag op jouw rekening van de stichting is, en niet van jou!
tinus1969
2 maanden geleden
Volgens mij staat er innde statuten zelden iets over hoe de bankrekening geregeld is.
Inekez1
2 maanden geleden
Er staat wellicht niet hoe de bankrekening geregeld is. Maar er staat meestal wel in de statuten DAT er een bankrekening van de stichting is. Dat is dus niet de rekening van een privé persoon uit het bestuur.
reus_lucius
2 maanden geleden
Beste mensen ik lees een heleboel reacties maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag moet een stichting of vereniging wettelijk een bankrekening hebben?
tinus1969
2 maanden geleden
@reus je hebt een antwoord: zie hieronder.?

Antwoorden (1)

Het omgekeerde mag niet; je mag een privérekening niet zakelijk gebruiken. De bestuursleden mogen dus hun eigen rekening niet gebruiken voor de stichting/vereniging, en die moet dus een eigen rekening hebben.
2 maanden geleden
tinus1969
2 maanden geleden
Een paar aanvullende opmerkingen:
-vziw is de controle niet zo streng, dus bij weinig/ kleine bedragen zal het niet opvallen.
-je moet dan wel heel nauwkeurig boekhouden, want op de privérekening staat dan privé en clubgeld door elkaar.
-dit gaat goed tot het fout gaat. Bv als het bestuurslid plots vertrekt, of fraudeert, of plots een hartaanval krijgt. Dan kun je niet alleen niet bij het clubgeld, je zult ook moeite hebben om te bewijzen dat het van de vereniging/stichting is.