Kan iemand geld van mijn rekening afhalen met mijn pincode, maar zonder pinpas?

Ik had laatst een man geholpen om geld op zijn ov chipkaart te zetten. Hij had geen pinpas bij dus ik pinde voor hem en hij gaf mij dat bedrag contant terug. Nu ben ik aan het twijfelen of hij mijn pincode heeft afgekeken of niet. Ik heb mijn pinpas wel gewoon nog, maar nu is mijn vraag of hij toch geld van mijn rekening af kan halen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Bankieren
8.4K
Pieterke
3 jaar geleden
Het lijkt mij dat dat niet kan maar zorg er voor de zekerheid voor dat er nooit meer dan een maximum bedrag van je rekening gehaald kan worden of dat er met niet meer dan een bepaald bedrag in een winkel besteed kan worden. Dat kun je - voor zover ik weet- bij elke bank via je account instellen. Bij mijn bank kun je dat per dag veranderen. Je kunt sowieso er beter voor zorgen dat er nooit meer dan nodig op je betaalrekening staat.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
In principe kan dit niet. Als je echter twijfelt aan de eerlijkheid van de man en of hij wellicht een truckje heeft uitgehaald doe je er het beste aan om je pas te blokkeren en direct een nieuwe aan te vragen met een nieuwe pincode.
Thecis
3 jaar geleden
@Pieterke
Je kan het instellen, maar het maakt niets uit. De meeste criminelen gaan niet pinnen of naar een winkel, maar loggen via internetbankieren in (aangezien eigenlijk iedereen dat heeft en daar heb je bankpas en pincode voor nodig). Vervolgens vrij spel om alles leeg te halen...

Antwoorden (3)

Nee, daar heb je altijd een combinatie voor nodig. Dus pas + PIN-code.
3 jaar geleden
Zonder pas en code samen kun je niks.

Als je blijft twijfelen en denkt dat het een smoes was om je pincode af te kijken,
om in de toekomst je pin pas te stelen.
( Vraag dan bij de bank om nieuwe pas met andere pincode. )

Het is heel aardig dat je die man hebt geholpen, respect !!!
Maar is niet goed voor je dat je met die gedachte rond loopt.

Ik vind dat mensen mij ook makkelijk kunnen overvallen omdat ik fysiek zwak ben.
Dus heb ik voor zekerheid twee banken en dus 2 passen

Bank rekening 1 met pas voor totale vermogen
Bank rekening 2 met pas voor aankopen en boodschappen.

Dus bank rekening 1 maakt elke week een klein bedrag over naar bank rekening 2

En als ik overvallen wordt hebben ze alleen toegang tot bank 2 en geen toegang naar totaal vermogen.

Dan weet ik zeker dat ze niet aan me geld komen.
( ze worden steeds slimmer met geld stelen )
3 jaar geleden
In basis kunnen ze met een pincode alleen niets. Maar er zijn ook methodes waarbij dit soort acties onderdeel zijn van om wel geld afhandig te maken.

1. De pinpas wordt geskimd. Meer info hier:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identiteitsfraude/vraag-en-antwoord/wat-is-skimmen-en-hoe-kan-ik-voorkomen-dat-anderen-mijn-betaalgegevens-zien
Hoe werkt skimming?
Skimmers gebruiken u uw creditcardgegevens of bankpasgegevens als u een betaling doet. Of geld opneemt bij een pinautomaat. Met uw gegevens kunnen criminelen gebruik maken van uw creditcard of bankpas.

Skimmers gaan op verschillende manier te werk. Op pinapparaten en betaalautomaten plaatsen zij opzetstukken waarmee ze de magneetstrip van uw betaalpas aflezen. Ook kan een klein cameraatje boven het toetsenbord hangen om uw pincode te achterhalen.

2. De pinpas wordt op een later moment gestolen.
Dit was vorig jaar een aantal keer in het nieuws. Vooral ouderen waren slachtoffer. De pincode werd afgekeken (in dat geval in een supermarkt) en de mensen hielpen de ouderen met het tillen van de boodschappen. Intussen werd de pinpas gestolen, pincode was inmiddels bekend, en via internet bankieren werden de rekeningen leeg gehaald.

Het kan dus een onderdeel geweest zijn van iets groters. Maar het kan ook gewoon zo zijn dat je iemand uit de brand hebt geholpen. Blijf voorzichtig, maar laat je ook niet gek maken.