Hoeveel moet je partner betalen?

Mijn vriend heeft een koophuis. ik betaal de helft aan vaste lasten. En alle boodschappen en extra eten voor ons samen. De helft aan alle vasten lasten zijn ongeveer €210 per persoon, echter betaal ik hem €400 voor vasten lasten. Omdat ik in zijn huis woon daarom extra moet betalen. Dus mijn eerste vraag. is dat juist?
mijn tweede vraag, hij overweegt om het huis te verhuren aan mij. bijvoorbeeld de hypotheek is 1000 euro per maand, stel je voor je verhuurt het kan het makkelijk voor 1600 euro per maand verhuurt worden aan een vreemde. Dus vraagt hij aan mij of ik dan 800 euro aan huur extra betaal. Toch dacht ik als hij het aan mij zou verhuren, ik dan de helft van de hypotheek zou betalen dus 500 euro inplaats van 800 euro. klopt dat? Voor mij lijkt het erop dat hij een soort winst wilt maken. Voor hem is het een financiële vlak.

een jaar geleden
in: Bankieren
2.9K
Ritsuka
een jaar geleden
Op het Nibud heb je rekentools voor dit soort situaties. Hoeveel gebruikelijk is dat iemand meebetaald is ook afhankelijk van het salaris.
TurfGraver
een jaar geleden
Partners als in, jullie wonen samen?
Jij betaald alle boodschappen?
tinus1969
een jaar geleden
Ik zou niet aan je partner betalen, maar om één of twee gezamenlijke rekeningen openen en daarop allebei geld storten voor levensonderhoud.
ronron1212
een jaar geleden
Alle vaste kosten dus daar hoort ook de hypotheek bij, bij elkaar op tellen en delen door twee en net wat tinus1969 zegt zegt allebei dat geld op een aparte rekening om die kosten te kunnen betalen. Maar meer betalen dan je partner doet is natuurlijk onzin.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Hij mag helemaal niet verhuren als er een hypotheek op rust en is dan strafbaar. Tenminste, zo staat het in onze hypotheek vermeld bij de SNS.
erotisi
een jaar geleden
Wettelijk moeten echtgenoten naar rato van hun inkomsten bijdragen aan de huishoudelijke kosten in beginsel. Wel zonder aflossing.

Antwoorden (2)

Je betaald dus in je eentje alle vaste lasten. En dan wil die dus ook nog dat jij bijna de gehele huur betaald… Hij woont er toch ook?

Hij wil dus gratis leven in zijn eigen huis, ten koste van jou..

Wat een uitbuiter. Zo’n persoon zou ik geen relatie mee willen hebben, ook geen vrienden.

Je kan beter weggaan bij hem..
een jaar geleden
Itsmexo
een jaar geleden
Dat heb ik vanacht gedaan. Bedankt
erikn
een jaar geleden
Bedoel je dat het het hebt uitgemaakt? Ik schrik van je 'vriend' !
Ik zit zelf over een tijd in dezelfde situatie, maar dan aan je vriends kant, heb een koophuis en mijn vriendin komt er bij. Hoe ik het eerlijk zou vinden: Stel mijn hypotheek is 1000 pm. Als ik maandelijks aflos, wordt het huis steeds een beetje meer van mij. Zo werkt een hypotheek. Het zijn niet alleen maar 'lasten' (zoals huur), maar het is ook gewoon steeds meer overmaken aan jezelf. Als ik mijn vriendin zou vragen om te splitten en haar precies 500 zou laten betalen: betaalt ze eigenlijk te veel, want dan betaalt ze aan mijn steeds groeiend vermogen (het huis wordt immers NIET steeds iets meer van háár!). Daarom zal ik haar significant minder dan de helft laten betalen, ik denk zelf aan grofweg ongeveer een kwart of zo, bijvoorbeeld 250,-, in verband met de rente (dat zijn wel echt 'lasten' dus die kunnen we splitten).
Vaste laten gaan wel door de helft. Tenzij de 1 veel meer verdient.
Itsmexo
een jaar geleden
Nou hij heeft eigenlijk uitgemaakt.. Hij is super narcistisch. Precies wat u nu zegt, heb ik hem geprobeerd uit te leggen. Maar zo ziet hij het niet. Hij denkt dat ik even veel als hem moet betalen. Ik verdien rond de 1800 per maand. En hij verdient rond de 5000 per maand. Echter betaal ik nu bijna 1100 aan hem. (Vanaf vandaag gelukkig niet meer). Ik ben blij dat ik nu niet meer in deze situatie zit.
LeonardN
een jaar geleden
Wat vooral niet normaal is. Is dat hij (jullie) geen rekening houden/hielden met betalen naar rato. Dus als hij twee maal zoveel verdient, hij ook tweemaal zoveel bijdraagt. -Dus jij betaalde meer dan hem
-Verdiende minder
-En zijn huis werd afbetaald met jouw geld
De seks was natuurlijk wel gratis?! Had een interessante geweest als je daar een rekening of prijsindicatie voor gaf.
erikn
een jaar geleden
Itsmexo, je bent echt beter af zonder hem. Zo je berichten lezend gingen er allemaal rode vlaggen af. Je geeft zelf ook al aan, dat hij erg narcistisch is. En nog het feit dat hij niet openstond voor jouw input. Blijf bij jezelf, hou vol en move on... je kan het!
Je kunt het beste zowel de woning als de hypotheek op beide namen laten zetten. Ieder de helft. Daarvoor heb je een notaris nodig

Een huurconstructie zorgt ervoor dat je met lege handen staat, als het fout gaat. Wil vriend deze constructie niet, dan zou het de moeite waard zijn om daar een diepgaand onderzoek naar in te stellen...
een jaar geleden