Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom duurt het relatief lang om naar een andere bank geld over te boeken?

Bij veel banken duurt het minimaal een paar uur en maximaal 1/2 werkdagen om geld naar een andere bank over te boeken.
Dit is toch met hedendaagse techniek toch wel sneller te maken?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Bankieren
1.9K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Er zijn landen waar dat wel het geval is dus met de techniek zal het niet te maken hebben.
paulus811
5 jaar geleden
Begin 2019 wordt geld direct overgemaakt tussen banken die zijn aangesloten bij 'instant payments', er zit dan hooguit nog 5 seconden tussen. https://www.betaalvereniging.nl/betalingsverkeer/instant-payments/

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Het duurt niet relatief lang.
-----
Het duurt niet relatief lang, het is zo gebeurd. De bank parkeert het geld op een tussenrekening en verdient daar rente aan. De bank leeft o.a. van de rente op de dagen die jij als lang ervaart. Dus alle geldsommen die overgemaakt worden brengen rente op en daar betaal je voor.
Maak je van je eigen rekening over naar jouw tweede rekening bij dezelfde bank is dit kosteloos en gebeurt het meteen. Dat is je bewijs.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
+Ik geef je een plus, omdat het technisch correct is wat je zegt. Toch denk ik ook te snappen waar de minnen vandaan komen. De vrager of lezer van je antwoord verwacht denk ik een verhaal op de vraag, waarom duurt het relatief lang als ik geld over maak van mijn rekening naar de rekening van een vriend die bij een andere bank zit.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding