Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kunnen ing medewerkers mijn saldo zien?

Stel je voor je hebt een familiefamilielid of een vriend die bij een bank werkt. Kan deze persoon mijn uitgaven, inkomsten of saldo checken als hij over mijn bankrekeningnummer beschikt?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Bankieren
3.1K
erotisi
3 jaar geleden
Dat kan hij wel ook zonder bankrekeningnummer (naam adres kan ook). Maar dat zal zonder noodzakeljkheid voor zijn werk niet mogen.
Pieterke
3 jaar geleden
Dat kan maar mag alleen als het om werkredenen noodzakelijk is. Hij/zij heeft ook zwijgplicht.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ligt er aan in welke functie dat familielid daar werkt.
Maar áls hij/zij inzage heeft in jou geldstromen, dan heeft hij/zij daarover ook zwijgplicht.
(Lees meer...)
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
niet alleen zwijgplicht maar ook alleen inzage als dat noodzakelijk is dus als de medewerker daarvoor is geautoriseerd.
tinus1969
3 jaar geleden
In aanvulling op ronron1212; autorisatie betekent in dit verband dat iemand alleen met geldige reden privé gegevens mag opzoeken. Een beetje rondneuzen mag niet. Politie en ziekenhuis medewerkers die zonder reden rondneusden in privégegevens kregen obtslag.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding