Was het wel veilig om mijn bankrekeningnummer door te geven aan een hotel?

Ik heb zojuist mijn rekeningnummer doorgegeven aan een hostal in madrid. Ze hebben een degelijk uitziende site met reviews en zijn op google maps te vinden. Ik gebruikte het nummer op de site. De reden dat ik belde en niet online reserveerde was omdat ik geen creditcard heb. Mij werd mijn rekeningnummer gevraagd, vervaldatum ervan, banknaam, voor-en achternaam, telefoonnummer en e-mailadres. De prijs op de site was 420 euro. Ik vroeg om de beste prijs en na even denken kreeg ik hem voor 300 euro. Er werd gezegd dat ik met cash kan betalen bij het hotel of alleen mastercard of visa. De man vond het lastig om mijn e-mail te spellen dus appte mij, waarbij ik mijn e-mail kon typen in whatsapp. Punt is nu. Waarom moet ik eigenlijk mijn bankgegevens geven als ik toch met cash kan betalen? En kunnen ze deze gegevens misbruiken?

8 maanden geleden
in: Bankieren
1.5K
Pieterke
8 maanden geleden
Je gegevens kunnen altijd misbruikt worden. Niets is 100% veilig op het internet of per telefoon.
Vortexxx
8 maanden geleden
Dit soort gegevens had je nooit moeten afgeven, bij een creditcard kunnen ze de reservering betalen als je onverhoopt afzegt, en dan start je een dispuut bij de CC maatschappij als je vindt dat jij in je recht staat, via het rekeningnummer proberen ze ook zoiets op je mouw te spelden, soort angstgevoel geven zo van als je annuleert dan krijgen we via een alternatieve manier jouw geld voor de reservering wel.
tinus1969
8 maanden geleden
@Vortexx daarom wil een hotel dit soort gegevens juist hebben… En terecht, je boekt een kamer, kun je niet zomaar afzeggen.
tinus1969
8 maanden geleden
Overigens is afgeven van alleen een bankrekeningnummer geen probleem. Strikt genomen kan een hotel dit ook niet gebruiken om geld af ye schrijven, omdat je geen expliciete eenmalige machtiging hebt gegeven, hoewel ze dit soms proberen.
SimonV
8 maanden geleden
Er zijn duizenden bedrijven die je bankrekeningnummer en adresgegevens hebben. Zodra je een factuur betaalt, zijn deze gegevens bekend.
Vortexxx
8 maanden geleden
@tinus1969: "Strikt genomen kan een hotel dit ook niet gebruiken om geld af te schrijven,"
Dus is het een afschrikmiddel, lekker gastvrij. Neem je verlies als hotel als soms een reservering kort wordt afgezegd. CC afgeven vind ik prima, maar geen rekeningnummers waar zij toch niets mee kunnen, wist je dat een kopie van je rijbewijs of paspoort ook niet mag? Maar dat vind jij natuurlijk weer flauwekul. Wie doet wie nou een gunst? Ik kom met harde cash bij een hotel logeren.

Antwoorden (2)

Ze kunnen niets met jouw bankpas, zolang je je pincode niet geeft. Ze hebben nu alleen zekerheid dat je een bankrekening hebt, maar of er genoeg opstaat om hun rekening te betalen weten ze niet.
8 maanden geleden
LeonardN
8 maanden geleden
"Ze kunnen niets met jouw bankpas"
???
De vrager heeft het helemaal niet over wie de bankpas in bezit heeft. Letterlijk elke keer wordt het woord (bank)rekeningnummer vermeldt.
Dus ook als de vrager per ongeluk de PINcode had meegestuurd hadden ze nog niks gekund.
Met alleen een rekeningnummer kan je niks.
Als dat wel het geval was zouden er veel meer problemen zijn.
Met een bankpas kan je iig nog 3 pogingen wagen. min
Vraag niet goed begrepen.
Niets geven is de veiligste manier
3 weken geleden