Hoe kan ik de bankzaken regelen van mijn overleden broer, zonder testament?

Hij heeft geen testament en was alleenstaand. Er komen nog een aantal rekeningen binnen die niet automatisch gaan.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Bankieren
1.2K
ronron1212
2 jaar geleden
Heb je nog broers en zusters? ouders?
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Vader en een zusje

Antwoorden (2)

Vraag een persoonlijk gesprek aan op het bankkantoor en leg de situatie uit. Dan krijg je te horen wat mogelijk is en wat je mag en kunt doen.
2 jaar geleden
Als nabestaande kun je niet zomaar de bankzaken regelen. Je hebt verschillende documenten nodig om toegang te krijgen tot de rekening om zaken af te handelen, een rekening te wijzigen of de rekening op te zeggen. Documenten waar de bank bijvoorbeeld om kan vragen zijn:
• Een verklaring van het centraal testamentenregister (CTR): gratis via de bank of notaris.nl.
• Een kopie van het eigen identiteitsbewijs.
• De akte van overlijden, die krijg je meestal van de uitvaartverzorger.
• Een vrijwaringsformulier, hierin staat dat je de bank van claims van eventuele andere erfgenamen 'vrijwaart'.
• Een verklaring van erfrecht waarin staat wie de erfgenamen zijn. Of je er één nodig hebt is afhankelijk van de situatie. Een verklaring van erfrecht kost een paar honderd euro, afhankelijk van hoe complex de situatie is, en heeft geen geldigheidstermijn. De verklaring is overigens ook bruikbaar voor andere zaken, zoals de uitkering van een levensverzekering. Kijk voor notarissen en de kosten bijvoorbeeld op degoedkoopstenotaris.nl.