Is het verstandig om bij meerdere banken een rekening te hebben?

Momenteel ben ik nog student en heb een betaal- en spaarrekening bij de Rabobank én bij de ING; vier verschillende rekeningen dus. Nu ik nog een studentenrekening heb betaal ik gelukkig nog niet de hoofdprijs. In de toekomst zal dit natuurlijk veranderen, is het dan verstandig om beide rekeningen bij de twee banken te behouden?
Nu vind ik het nog fijn om de ene bank te gebruiken om te sparen en de ander om te betalen.
Wil me graag even laten adviseren!

Bij voorbaat dank.

Toegevoegd na 1 minuut:
Begrijp natuurlijk dat het voor iedereen anders is. Financieel gezien krijg ik graag advies

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Bankieren
6.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
FinTech bedrijfjes zijn zeer geintresseerd in jouw inkomsten en jouw betaal gedrag! De tedens is dat de grote banken (ABN, ING, RABO, enz.) als eerste jouw betaalgegegevens gaan "delen" (= verkopen aan) met FinTech ondernemingen, anoniem natuurlijk.....(are you sure?) Het openen van een bankrekening is gekoppeld aan een BKR-toetsing door de bank. Problemen met bijv. DUO kan er voor zorgen dat je geen nieuwe rekening mag openen bij een andere bank. Een bankbeslag door een derde partij (niet jij en niet jouw bank) wil zeggen dat je niet meer bij je geld kan.....zelfs als de schuld die je hebt veel kleiner is dan het saldo op je rekening. Persoonlijk adviseer ik iedereen: hypotheek, huur, zorgkosten, kinderopvang, enz. EN belastingteruggave, huurtoeslag, kindertoeslag, zorgtoeslag, enz. over een aparte rekening te laten lopen. Liefst NIET bij de bank waar jij je inkomsten op binnen krijgt. De kosten van een bankrekening zijn twee biertjes in de kroeg, per drie maanden.
Edraket
6 jaar geleden
@NGanzenveer
Waarom is het verstandig om dit te spitsen over twee banken?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@NGanzenveer Bedankt voor de info! Zoals Edraket al aangeeft; Waarom is dit splitsen verstandig? Waarom beide rekeningen het liefst niet bij de bank waar ik mijn inkomsten op binnen krijg?

Het beste antwoord

Natuurlijk betaal je met meer betaalrekeningen meer bankkosten. Dit geldt doorgaans niet voor internetspaarrekeningen. Het is dus vaak verstandig naast je betaalrekening een spaarrekening te hebben lopen bij een bank die een hogere rente geeft.

Per bank kun je beter niet meer dan € 100.000,- hebben staan. Zodra je meer hebt, is het verstandig bij meerdere banken een rekening te hebben.
Als een bank failliet gaat, krijg je maximaal € 100.000,- vergoed uit het depositogarantiefonds.
Pas hierbij wel op. Dit bedrag voor alle bankrekeningen tezamen die iemand bij alle betreffende banken heeft die onder dezelfde vergunning vallen. SNS Bank, BLG Wonen, De Volksbank, ASN Bank en Zwitserleven vallen bijvoorbeeld samen slechts onder één vergunning.
Je kunt de bank hier checken:
http://www.spaarrekeningen.nl/spaarinformatie/spaarbanken-nederlandse-bankvergunningen.aspx