Neemt het effect van Ozempic af bij Diabetes?
Ik gebruik Ozempic vanwege mijn Diabetes en overgewicht. BMI = 35. Mijn glucosewaardes zijn sinds het gebruik drastisch omlaag gegaan en sindsdien ook goede waardes zowel nuchter als het Hba1c. Ik gebruik Ozempic al 4 jaar.
Echter heb ik een paar keer vernomen van mensen dat Ozempic na een tijd zijn effect verliest en de suikerwaardes weer omhoog gaan. Ik had een Hba1c van 97 vóór het gebruik van Ozempic. Dus ik schrok daar een beetje van. Nou is mijn vraag of dat ook daadwerkelijk zo is dat het effect van Ozempic afneemt op de Diabetes, niet zozeer voor het afvallen.
Doordat je ook minder eetlust krijgt door de ozempic, kun je ook afvallen. Val je af, heeft dat een positieve invloed op jouw diabetes type twee, want die wordt lager.
Zolang jij diabetes hebt, zal de arts jou inspuiten met ozempic. Het kan zijn dat de dosering lager wordt doordat je afvalt. Dit afvallen is weer gunstig voor jouw diabetes. Maar omdat je nog altijd een behoorlijk bmi hebt, verwacht ik niet dat die dosering verlaagd wordt.
Het zou onzin zijn dat ozempic opeens niet meer werkt op jouw bloedsuiker. Word je weer zwaarder, dan zal je bloedsuiker weer hoger worden.
Die mensen blijven gewoon teveel of verkeerd eten. Zo van; ik krijg nu ozempic, dus de kilo’s vliegen er wel vanaf…
Stel dat jij 10 kilo zwaarder wordt, dan gaat jouw bloedsuiker omhoog en dan heb je een hogere dosis nodig.
Blijft jouw gewicht zoals het nu is, is jouw bloedsuiker onder controle met de dosis die je nu krijgt, gaat jouw suiker niet opeens pieken. ( drink je nu 300 ml cola, en een glas siroop zonder aan te lengen, en eet je er een mars en bounty bij, gaat de suiker natuurlijk wel tijdelijk omhoog).
Mensen vertellen zo veel, dan hebben ze iets gehoord of gelezen en het verkeerd geïnterpreteerd. Of de media maken een sappig verhaal dat eigenlijk gaat over afvallen met ozempic en ze vertellen ook iets erbij over diabetes, want dan is het artikel veel interessanter.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.