Missen we in Europa niet een eenduidig online betaalsysteem voor webshops en debetkaarten?

Als ik nu iets wil kopen in een Nederlandse webshop gaat alles goed, maar in andere Europese landen zal men niet snel iDeal aanbieden, andersom zullen Nederlandse webshops niet snel buitenlandse equivalenten van iDeal aanbieden.

Moeten we niet naar een systeem dat iDeal(NL), Sofort(DE) en Bancontact/MisterCash(BE) (en weet ik veel welke systemen andere Europese lidstaten gebruiken) overbodig zal maken?

(Creditcards en Paypal even buiten beschouwing gelaten. Aangezien het toch niet nodig zou moeten zijn een CC aan te schaffen dan wel een account aan te maken dat je vervolgens aan CC of rekening koppelt.)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik ben wel voorstander van een eenduidig systeem voor Europa of zelfs de hele wereld gekoppeld aan je rekening. Geen extra kaarten nodig. Maar overal wel dezelfde manier van betalen en niet in het ene land iDeal en in het andere Bankcontact/Mistercash. En nog beter zou natuurlijk zijn zonder kosten in het buitenland. (Maar dat zullen de banken zeker niet laten gebeuren.) Beer56 haalt het wel aan dat er al zoiets bestaat met de cc maar dit heeft voor mij toch teveel nadelen, zoals sommige bijvoorbeeld geld uitgeven dat ze niet hebben. Zeker voor mensen die hun uitgaven niet onder controle hebben en zo elke maand in de problemen komen, een kaart gekoppeld aan je rekening voorkomt zulke situaties en kom je niet terecht waar mensen zulke hoge rentes en achterstallen betalen waar ze nog onmogelijk uitkomen. Maar ja, hier moeten de banken het van hebben natuurlijk.

Als er èèn eenduidig goed betaalsysteem is dat ook nog als online-betaalmiddel overal in de wereld gebruikt kan worden, dan is dat juist de Credit Card. Een Credit Card heeft een aantal grote voordelen die andere lokale (bankbetaal) systemen juist niet hebben en is over het algemeen uitstekend beveiligd tegen misbruik. Een van de voordelen is dat de Credit Card houder een hoge mate van bescherming heeft in geval hij slachtoffer wordt van criminele internet transacties. En dat is vaak niet het geval met de lokale banksystemen waarbij betaaltransacties direct van de eigen bankrekening worden afgeboekt. (I-deal enz.) De Credit Card maatschappij die de Card uitgeeft kan ten allen tijde een voltooide transactie achteraf nog terugdraaien, blokkeren danwel het al overgemaakte bedrag terugvorderen van de incasseerder, als blijkt dat een transactie onrechtmatig of buiten mede weten van de Card houder is gebeurd. De Credit Card houder wordt maar zelden verantwoordelijk gehouden voor financiële schade. Daarnaast bieden veel CreditCard Maatschappijen ook nog een kosteloze aankoopverzekeringsevice die de gekochte goederen verzekerd tijdens transport, verzending en tegen schade voor een bepaalde tijd. Ook dat doen lokale bankbetaalservices niet. En of je nu van een webshop in Canada, China, Belgie of waar dan ook in de wereld besteld/koopt, de Credit Card is overal een eenduidig geaccepteerd betaalmiddel. Tenslotte is een bijkomend voordeel dat een Credit Card geheel los gekoppeld is van je girale bankrekening. Je betaald achteraf aan de Credit Card maatschappij de openstaande saldo's vanaf je bankrekening. Dat kost verder geen rente als je binnen de betaaltermijn blijft. Allemaal voordelen dus én eenduidig.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100