Kan je een rekeningnummer (zelf) blokkeren?

Er is iemand waar ik geen contact meer mee wil en ook al jaren niet meer heb, maar hij blijft naar mijn rekeningnummer 1 cent overmaken en bij omschrijving berichtjes plaatsen. Kan ik zijn rekeningnummer blokkeren?

4 jaar geleden
in: Bankieren
25.9K
MasterSword
4 jaar geleden
Dat is best lastig, bank zal dat niet kunnen.
Het zal best vervelend zijn, als persoon je zo doet stalken.
( Dat zal denk geen 1 cent waard zijn. ) Mijn advies:
1: Openen een nieuwe rekening met nieuwe pinpas.
2: maak al je geld over naar de nieuwe rekening.
3: wijzig de bank gegevens van je inkomsten, en vaste lasten met automatische incasso.
4: als je alles verhuist hebt, zeg je oude rekening op.
( Veel werk, maar je bent er dan echt van af. ) Maar hou er rekening mee, als de persoon je lastig wilt vallen.
( gaat die vast zoeken naar een andere manier. ) Print maar eerst al die 1 cent bank rekening berichten uit,
en ga naar de politie en doe aangiften.
( Het is stalken, en lastig vallen. )
ikke1975
4 jaar geleden
Heb je al contact opgenomen met je bank, misschien is het mogelijk om een blokkade aan te vragen van die andere banknummer. zo niet, is de reactie van MasterSword toch misschien de moeite waard.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@MasterSword ++ prima advies. Bankrekening opzeggen. Melding doen bij politie en uitgeprinte afschrijvingen bij melding laten voegen.
Zou prima antwoord zijn.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Liefmeisje, Neem in ieder geval contact op met je bank. Geen enkele bank is blij met zulk onnodig/ongewenst betalingsverkeer.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Jeetje wat herkenbaar, ik zit momenteel in precies dezelfde situatie! Echt zo bizar dat ze op zo'n manier toch weer een ingang weten te vinden, hoe komen ze er op.... Ik hoopte inderdaad ook dat het heel simpel zou zijn om transacties vanuit zijn rekeningnummer te blokkeren, maar dat is dus niet zo helaas.... Mocht je dit heel toevallig nog lezen, zou je dan misschien willen laten weten wat jij uiteindelijk hebt gedaan en hoe het is afgelopen? Ik ben heel benieuwd :-)

Antwoorden (1)

Nee, je kunt een bankrekening niet voor één persoon blokkeren.

Er is hier wel sprake van stalking. Dit is het stelselmatig lastigvallen van een persoon, door die persoon te achtervolgen, steeds op hinderlijke wijze contact op te nemen en soms ook te bedreigen.
De politie kan de stalker, voordat het strafrecht wordt ingezet, benaderen en waarschuwen dat hij zich schuldig maakt aan stalking en zich aldus blootstelt aan strafvervolging. In veel gevallen stopt de stalking daarna.
Je kunt een cent terugstorten met de mededeling dat als hij niet stopt je aangifte van stalking zult doen.
__________

MasterSword adviseert een nieuwe bankrekening te openen. Dat zou betekenen dat je zwicht voor deze vorm van stalking.
Als je dat doet, gaat er een overstapperiode van 13 maanden in. Je oude bankrekening blijft in deze periode bestaan, naast je nieuwe bankrekening. Al die tijd blijf je de 1-centoverschrijvingen ontvangen. En het kan zijn dat de stalker je nieuwe nummer te zien krijgt en gewoon doorgaat.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Stalken stopt zelden of nooit. Stalkers blijven in herhaling vallen.
Politie zal deze stalker niet benaderen.
Het advies van @MasterSword is een mogelijke oplossing. Zou prima antwoord zijn.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Nog maar de vraag of het onder stalking (juiste term is belaging) geplaatst kan worden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Een nieuwe bankrekening openen betekent niet dat je zwicht voor stalking - pesten via ongewenste bijschrijvingen en berichtjes
Zwichten voor stalken betekent (heel in het kort) dat je doet of juist niet doet wat de stalker eist. Het fenomeen stalking is complexer dan alleen maar iemand lastig vallen via bankoverschrijvingen die gepaard gaan met negatieve berichtjes.
SimonV
4 jaar geleden
Ik weet niet wat de berichtjes inhouden. Als er bedreigingen en eisen instaan, zou ik het geen pesten meer noemen.
Maar misschien heb je gelijk en zijn het slechts onschuldige teksten.