Is het geldig een vast contract te ontbinden bij minder gaan werken?

Mijn vrouw werkt op dit moment 32 uur per week met een vast contract. Op dit moment is zij zwanger. Na de geboorte van ons kindje wil ze 16 of 18 uur gaan werken. Nu bied haar werkgever haar alleen een jaarcontract aan of haar huidige contract met 16 uur ouderschapsverlof per week. Kan een werkgever in dit geval haar vaste contract ontbinden?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
paulus811
7 jaar geleden
Het is handiger om van wettelijk ouderschapsverlof gebruik te maken, zodat zaken als WW en pensioen voorlopig op het oude niveau blijven doorlopen. De werkgever mag een lager aantal uren weigeren als zijn bezwaar kan worden aangetoond. En ook dat wordt een stuk lastiger als je al enkele maanden de mindere uren via het ouderschapsverlof gewerkt hebt. Het vaste contract kan niet ontbonden worden om deze reden voorzover ik weet.

Antwoorden (2)

De werkgever geeft je vrouw conform de regels ouderschap's verlof . Dus een periode van 1 jaar minder werken en minder loon ( enkele CAO's hebben aan vullingen en compensatie 's ) dat is niet eens een AO Bep tijd . Dat is in de AO onbep tijd een periode van 1 of max 2 jaar waarop je minder gaat werken . Daarna ja dan kan je afstand doen van die uren of op tijd aangeven dat je die uren weer terug wilt ( schriftelijk graag en Ieder jaar doen) maar wil je dan niet meer je volle tijd werken En je werkgever wil je voor die functie helemaal terug ja dan kan er een ontslag komen . Maar !! Je hebt een recht om een verzoek in te dienen je werkgever moet echt aan tonen dat het echt niet kan . Maar je vrouw heeft ook 2 (1 ) jaar de tijd om het anders te regelen of ander werk te zoeken wat wel past . Formeel is je vrouw aan genomen voor die uren en NA zwangerschap 's verlof of na ouderschap's verlof moeten die weer ingevuld worden door werknemer . Meestal wordt de soep niet zo heet gegeten en vind men elkaar in overleg . Zo niet moet je uit elkaar . Mijn advies accepteer het ouderschap's verlof en kijk het aan nu is het alleen maar stress en het voegt niks toe . Je hebt minimaal een jaar om het te overdenken . Richt je op het nu En geniet Vd nieuwe situatie en mogelijk loopt het toch allemaal anders en WIL je vrouw straks wel meer werken in plaats van minder . Succes.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dus werk gever mag je vaste AO niet omzetten in een AO Bep tijd . De AO blijft de zelfde status behouden . Alleen / tijdelijk\ dat ouderschap's verlof .check je CAO er kunnen nog leuke voordeeltjes zijn. Van loon belasting vermindering tot ? Maar dat moet jij zelf aanvragen dus niet je werkgever . Na een jaar of soms 2 jaar loopt dat verlof af Komt tijd komt raad . Hou de relatie goed probeer dit niet nu maar in een rustige overzichtelijke periode te regelen . Ja je wil dit goed organiseren maar te goed is de vijand van goed .
In principe hoeft/mag een vast contract niet worden ontbonden indien werknemer minder wil gaan werken. De werknemer heeft nl het recht om zonder opgaag van reden het aantal uren te verminderen via de wet WAA. Iedere werknemer die minstens één jaar in dienst is bij zijn werkgever heeft het recht om bij zijn werkgever een verzoek tot aanpassing van de arbeidsduur in te dienen.

"In de Wet Aanpassing Arbeidsduur (WAA) wordt het recht op aanpassing van de arbeidsduur geregeld. De WAA geldt alleen voor bedrijven met minimaal 10 werknemers en voor ambtenaren. Bedrijven met minder dan 10 werknemers hebben een eigen regeling.

Sinds 1 januari 2015 geldt in het kader van de WAA het navolgende:
-éénmaal per jaar kan een nieuwe aanvraag tot aanpassing van de arbeidsduur worden gedaan (in plaats van éénmaal per twee jaar);
-bij onvoorziene omstandigheden (zoals een plotseling ziek kind) kan worden afgeweken van de procedure, bijvoorbeeld van de aanvangtermijn van 4 maanden voorafgaand aan de aanpassing.

http://www.mamawerkt-arbeidsrecht.nl/faq/22/aanpassing-arbeidsduur.html

Conclusie: kijk of, indien het bedrijf minder dan 10 werknemers heeft, of er een eigen regeling is. Dus na het zwangerschapsverlof kunt u gewoon minder gaan werken, indien daar geen ernstige bedrijfsbelangen bij worden geschaad. U moet dat wel op tijd aanvragen (4 maanden). Het vaste contract is daarbij niet ontbonden maar veranderd.