ik hoorde dat je over alimentatie, als ontvanger, belasting moet betalen. Hoe berekenen ik hoeveel ik er netto aan overhoud?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (3)

Over kinderalimentatie wordt geen belasting geheven. Wel over de alimentatie voor de partner. Wat je moet betalen ligt aan je inkomen dus de schijf waar je in zit of komt door de alimentatie.
ronron1212
12 jaar geleden
Er zijn 2 soorten alimentatie, namelijk de partneralimentatie (= de alimentatie die je voor jezelf ontvangt van je ex-partner) en de kinderalimentatie (= de alimentatie die je voor je kindern ontvangt van je ex-partner).

Over de ontvangen kinderalimentatie betaal je geen belasting want de belastingdienst ziet dit niet als inkomen.

Over de ontvangen partneralimentatie betaal je wel belasting want de belastingdienst ziet dit als inkomen. Jaarlijks moet je de ontvangen partneralimentatie dus ook opvoeren bij box 1 (daar waar je je inkomen vermeld) op je belastingfomulier. De hoeveelheid belasting die je vervolgens betaalt hangt af van de hoeveelheid inkomen die je in het betreffende jaar hebt ontvangen en je leeftijd.

Je kunt het precieze percentage hier vinden: http://www.belastingdienst.nl/particulier/aangifte2010/boxen_tarieven/boxen_tarieven-04.html

Zie ook: http://www.judex.nl/rechtsgebied/familie_%26_echtscheiding/echtscheiding/artikelen/689/alimentatie-en-de-belastingdienst-.htm

Toegevoegd na 6 minuten:
Een voorbeeld. Stel het is 2011 en je hebt een baan waarmee je 24.000 Euro totaal verdient (het bruto bedrag dat je moet invullen op je belastingformulier bij box 1). Vervolgens krijg je nog eens 600 Euro per maand aan partneralimentatie (= 7.200 Euro per jaar).

Doordat je met je werk al 24.000 Euro verdient, zit je voor de inkomstenbelasting in de 2e schijf (zie bovenstaande link naar belasting dienst). In deze schijf geldt een belastingtarief van 41,95%. De extra 7.200 Euro partneralimentatie valt ook nog geheel in deze schijf (want de 2e schijf eindigt bij ruim 32.700 Euro) dus betaal je daar ook 41,95% belasting over.

7.200 Euro bruto - 3.020 Euro belasting (= 41,95%) = 4.180 Euro netto (= 348 Euro per maand).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De alimentatie ontvanger krijgt ook een aanslag inkomensafhankelijk premie zorgverzekering (2010 4,95%, voor 2011 verhoogd tot 5,65%).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
.... tenzij de alimentatie er al was voordat de ZVW was ingevoerd (in dit geval dus alimentatie die er al was voor 1 januari 2006). Op het aangifte formulier (P-Biljet) moet je dit apart aankruisen. In het aangifte programma doe je dit door een vinkje te plaatsten bij het betreffende onderdeel als dit verschijnt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En het merkwaardige is dat de partneralimentatie betaler niet de (ingehouden) zorgpremie over de betaling aan de ex van de Belastingdienst terugkrijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tazzman, inderdaad. Die overgangsregeling geldt t/m 2016.
Betaalde alimentatie voor de expartner is bij de betaler aftrekbaar en bij de ontvanger belast voor de inkomstenbelasting en premieheffing via de Belastingdienst.
Bij de bepaling van de draagkracht van de betaler wordt met zijn/haar belastingbesparing rekening gehouden (als het goed is). Vraag goed advies.
Onderhoudskosten voor kinderen (soms kinderalimentatie genoemd) is voor de partner onder bepaalde voorwaarden en dan voor vaste bedragen aftrekbaar, maar voor de ontvanger niet belast.
Hoeveel je van de alimentatie overhoudt is afhankelijk van de hoogte van het eventuele eigen inkomen en daarop ingehouden loonheffing en van de hoogte van de alimentatie.
Met het aangifteprogramma 2010 van de Belastingdienst kun je e.e.a. voor 2011 globaal berekenen.

Toegevoegd na 35 minuten:
De alimentatie ontvanger krijgt ook een aanslag inkomensafhankelijk premie zorgverzekering (2010 4,95%, voor 2011 verhoogd tot 5,65%).