Waarom vieren we als Nederlander geen suikerfeest?

Ik bedoel, moslims vieren toch ook kerst? Lijk me gezellig! Overal lekkere hapjes gaan eten met elkaar.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom wel? Komen we gelegenheden tekort om lekkere hapjes te eten met elkaar? Zo ja, nodig dan gewoon je buren uit om samen lekkere hapjes te eten, daar heb je toch geen religieus feest voor nodig?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We leven nog steeds in Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die tijd komt nog wel dat we met z'n allen suikerfeest moeten vieren en Kerst wordt afgeschaft, evenals Sinterklaas.
Wees maar niet bang, of liever gezegd: wees maar wel bang.
Stomme vraag overigens.

Het beste antwoord

Kerstmis is in veel landen allang geen christelijk feest meer. Het draait steeds vaker om de kerstman en steeds minder mensen weten dat eigenlijk de geboorte van Christus gevierd wordt. Ik denk dat veel Moslims het feest meevieren omdat het dus allang geen specifiek christelijk feest meer is. Het suikerfeest is daarentegen wel specifiek voor de Islam.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

hm.. Zeker niet alle moslims vieren kerst.

Het staat je vrij om het wel te vieren. Maar dan zou je ook de ramadam mee moeten doen; je viert nl dat de ramadam weer voorbij is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moslims vieren geen kerst. En het suikerfeest wordt door veel Nederlanders meegevierd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten eerste omdat de Nederlander een christelijke cultuur heeft en daar hoort het suikerfeest niet bij.

Nu ben jij wel heel enthousiast over het suikerfeest, maar voordat je daar aan mee mag doen, moet je ook meedoen met het vasten he, daar hoor ik je niet zo enthousiast over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat let je?

Vier het suikerfeest lekker mee met je medelandgenoten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De moslims die ik ken vieren inderdaad gezellig kerst mee. Kerst krijgt natuurlijk vreselijk veel aandacht. Alles draait in december om de kerst, de winkels, t.v-programma's, kaartjes sturen, kerstbomen en versiering overal. Dat werkt natuurlijk heel aanstekelijk. Ramadan en suikerfeest krijgen amper media-aandacht. Je merkt het ook niet in winkels enzo. I
k denk wanneer de commercie in zou springen op het hele ramadan-gebeuren, we vast ook wel suikerfeest zullen gaan vieren. Gek eigenlijk dat ze dat nog niet gedaan hebben trouwens. Daar zou de middenstand vast blij mee zijn, wanneer heel Nederland suikerfeest zal gaan vieren.
Ik vind dat je niet perse ramadan hoeft te doen om suikerfeest te mogen vieren. We vieren ook kerst zonder naar de nachtmis te gaan, of de adventstijd actief te beleven.
Vroeger hadden wij trouwens als katholieke kindjes echt wel een soort van suikerfeest. We mochten 40 dagen voor Pasen niet snoepen, en alle lekkers ging in een spaar-snoeptrommeltje. Met Pasen mochten we die aan elkaar vastgekoekte snoep in een keer opeten. Ik denk dat veel kindjes zich Pasen zullen herinneren als het feest van de misselijkheid.... : )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat wordt plaatselijk wel gevierd ;
Hier in Gent krijgen kinderen vrij.
In een migrantenwijk zoals mijne doe je automatisch mee.
Veel werknemers staan suiker en offerfeest toe als vrije (onbetaald) dag.
De kalender zit al overvol van vrije dagen...er is geen plaats vrij voor officiële Joodse ,Chinese, Orthodoxe of Moslim feesten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het houd een keer op he enne...pas je aan, 's lands wijs, 's lands eer
Omdat dit niet past bij mijn cultuur als nederlander. Er zijn wereldwijd ontzettend veel feestdagen, als ik die allemaal zou moeten vieren heb ik geen tijd meer om te werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en werken met een lege maag is al helemaal een ramp. eet gewoon, werk gewoon, pas je aan of keer terug naar land van herkomst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Hidde, ga bij een zekere AH in Amsterdam werken. Die is zo ongeveer ter gelegenheid van elke feestdag waar ook ter wereld geopend! Plus!
Dat komt omdat de moslims hier in Nederland wonen.
In Nederland hebben we zo onze eigen feestdagen, in moslimlanden hebben zij hun eigen feestdagen.
Als je in zon land gaat wonen, dan vier je die feesten, omdat dat nationale feestdagen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn niet/moslims die met moslims het suikerfeest mee vieren. Net als dat niet/roomskatholieken het karnaval mee vieren. En zelfs lang niet alle roomskatholieken vasten na het karnaval, evenzo lang niet alle gezonde moslims aan de ramadan doen. Ik denk, dat verhoudingsgewijs meer moslims aan de ramadan doen dan roomskatholieken aan het vasten. Ik ben zelf geen moslim, maar eigenlijk zou het suikerfeest een nationale feestdag moeten worden. Misschien is het een probleem dat ook dagen van te voren niet precies bekend is op welke dag suikerfeest is. In dit jaar kon het donderdag of vrijdag, vandaag dus, zijn, afhankelijk van het zien van de nieuwe maan. Men weet dus van te voren niet precies, welke dag men scholen en werkplekken men vrijaf moet geven. Maar misschien kan Nederland daar flexibel mee omgaan.
13 jaar geleden
Schoenmaker blijf bij je leest zegt het spreekwoord. Ik zie jou als je in Saoedi-Arabië of Iran zou wonen nog niet op internet vragen waarom ze daar geen Pasen of Kerstmis vieren. We zijn hier in NEDERLAND!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat we geen ramadan hebben