De traditie van het vieren van jubilea is ontstaan in de Middeleeuwen, toen leden van de burgerlijke heersende klasse hun vrouwen zilveren kronen schonken ter herdenking van vijfentwintig jaar huwelijk en gouden kronen na vijftig jaar samen.
Verjaardagen van papier, katoen, leer en porselein behoren tot de oudste in deze traditie, die oorspronkelijk werd gebruikt om echtgenoten en bruiden te laten weten wat ze elkaar moeten schenken.

Een 20-jarig huwelijksjubileum wordt kristal, porselein of verzilverd genoemd.
Ook een 15-jarig huwelijksjubileum wordt ook vaak kristal of porselein genoemd.
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Dank! Via de link naar Onze Taal, kom ik op een link (in rood) naar een interessant artikel: Benaminen voor huwelijksverjaardagen.
Hierin staat het -mogelijke- antwoord op de vraag. Porselein staat voor: het huwelijk is mooi, maar breekbaar.
SimonV
2 jaar geleden
Het is een mogelijk antwoord, dat ik ook al tegenkwam. Elders: "Het 20-jarig huwelijk heet het porseleinen huwelijk. Dit is met de gedachte dat het huwelijksservies nu wel aardig aan het afbrokkelen is."
http://www.getrouwd.info/20-jaar-getrouwd/
Ik heb mijn antwoord juist gewijzigd omdat ik niet kon vinden of dit echt de verklaringen waren voor de naamgeving die al in de Middeleeuwen ontstaan is.
Ik vind persoonlijk de uitleg die de Duitsers eraan gegeven hebben wel mooi;
Zij zeggen dat echt goed porselein erg waardevol is. Het werd vroeger 'het witte goud' genoemd. Aan het begin van het huwelijk konden zich de meeste jonge paren zich zo'n servies niet veroorloven, maar na 20 jaar ziet dat er toch anders uit en hebben zij meestal wel een mooi porseleinen servies in de vitrinekast staan, wat ze tevoorschijn kunnen halen bij een bijzondere gelegenheid. Het was vroeger zelfs een soort gewoonte om, als je niet uit een 'goed' nest kwam, jouw goede porselein bij elkaar te sparen tot je ook bij een speciale gelegenheid ermee kon pronken.

Een huwelijk is echter eveneens extreem waardevol als het al zo lang houdt.
Toch is en blijft het breekbaar en moet goed beschermd worden en af en toe 'afgestoft' worden. Zo kan het een leven lang behouden blijven.
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Mee eens dat dit een mooie uitleg is.
En dan hebben de Duitsers ook nog een fraaie benaming voor een 12,5-jarige bruiloft: Petersilienhochzeit (peterseliebruiloft). Zie het artikel in Onze Taal, via de link in de link van SimonV.