Hoe wordt Koningsdag in België gevierd?

Voor lange tijd dacht ik dat wij als enige land Koningsdag vierden, maar blijkbaar wordt het ook in België gevierd. Hoe vieren ze het over de grens? Worden er bijvoorbeeld net als bij ons o.a. vlooienmarkten en festivals georganiseerd en is iedereen in de nationale kleur gekleed?

Het beste antwoord

Nogal saai en sober, in vergelijking met de Nederlandse koningsdag.
Koningsdag werd oorspronkelijk gevierd met een Te Deum in de Basiliek van Koekelberg. Deze dienst werd geleid door de aartsbisschop van Mechelen-Brussel. In het hele koninkrijk worden Te Deums en andere ceremoniële plechtigheden bijgewoond door de lokale autoriteiten.
In 2001 werd deze in wezen religieuze plechtigheid vervangen door een burgerlijke plechtigheid. Deze plechtige zitting, in aanwezigheid van de koninklijke familie en van prominente genodigden, bestaat uit toespraken, getuigenissen en de huldiging van verdienstelijke landgenoten. Deze plechtigheid vindt 's middags plaats in het Parlement.
Het Te Deum in de voormiddag vindt, op initiatief van de kerkelijke overheid, nog steeds plaats in de Kathedraal van Sint-Michiel en Sint-Goedele, alsook in andere kerken. Ook op deze plechtigheid zijn de leden van de koninklijke familie aanwezig.
Het koningspaar zelf is echter niet aanwezig op de plechtigheden.

Op deze dag worden - evenals op 8 april (de geboortedag van koning Albert I) - de onderscheidingen in de nationale orden (de Leopoldsorde, de Kroonorde en de Orde van Leopold II) uitgereikt.
In de federale overheidsdiensten en sommige andere openbare diensten hebben de ambtenaren een vrije dag. In het leger is deze dag een feestdag die gevierd wordt met een banket ter ere van de koning. Ook voor de Universiteit Gent is Koningsdag een sluitingsdag.