Hoeveel Nederlanders worden er, net als koningin Máxima, in 2021 vijftig jaar?

En hoeveel Nederlanders worden, net als Máxima, op 17 mei 2021 vijftig jaar oud?

Picture for question
2 jaar geleden
2.3K
SimonV
2 jaar geleden
Er zijn dan ongeveer 42370 Nederlanders jarig.
Maar ja, die worden niet allemaal 50.
https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/2019/39/hoera-iedereen-jarig

Antwoorden (1)

Dat wordt wat giswerk, daarom een grove benadering.

In 1971 werden in ons land volgens het CBS 227.180 kinderen geboren. (Máxima telt niet mee, is niet in Nederland geboren). Als we van de ficties uitgaan dat al die kinderen de Nederlandse nationaliteit hadden, al die kinderen zijn blijven leven en alle geboorten gelijkmatig verdeeld over het jaar hebben plaatsgevonden, dan zouden op iedere dag van 2021 ruim 622 mensen 50 jaar worden.

Het aantal geboorten lag in 2019 veel lager dan in 1971 ("maar" 169.680 geboorten) dus we krijgen steeds meer inwoners in de hogere leeftijdscategorieën die gemiddeld ook steeds ouder worden.)
.
Zie ook link in reactie van SimonV. Daaruit is (maar dan voor 2019) af te leiden dat verjaardagen niet gelijkmatig over een jaar verdeeld zijn.
Toegevoegd op 15 mei 2021 10:13: tekst