Hoe maak je een speech die niet slaapverwekkend is?

Ik moet een kerstspeech maken voor mijn familie.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Kerst
1.8K

Het beste antwoord

1. Kort.
2. Een paar grappen erin verwerken.
3. Zie 1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Probeer er kleine persoonlijke dingetjes in te betrekken over de familieleden. Dingen die iedereen herkend en om kan lachen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- bondig
- to the point
- actueel
- enigzins humoristisch
- werk aan je intonatie (en spreektechnieken)
- gebruik handgebaren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wees jezelf. Haal het dichtbij met relevante onderwerpen die betrekking hebben op de familie. Laat het niet oppervlakkig zijn, maar verwerk er ook de serieuze onderwerpen van het leven in, maar juist ook weer stukjes wat luchtig en humoristisch is. Verplaats je bij het schrijven van zo'n toespraak in de ander. Hoe zou hij of zij dit of dat vinden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon maken zo het je uitkomt en dan heel hard voorlezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Houdt een levendige speech...

Hoe kan die slaapverwekkend zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je indruk wil maken met een speech. mensen wil boeien, een krachtige boodschap wil overbrengen, moet je jouw toehoorders geregeld wakker schrikken. Breng vuurwerk in de speech met een pakkende opening, korte en actieve zinnen, een logische opbouw en een duidelijke rode draad. Maar ook met stevige opinies, beeldspraak en verhalen waarin de gasten zichzelf en hun idealen herkennen. Good Luck.., Spreker!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je creatief wilt zijn kun je er bijvoorbeeld een filmpje, een quiz, een script, etc. van maken. Dat maakt het schrijfproces leuker, de presentatie boeiender en je familie verraster.

Bij een 'klassieke' presentatie (zo noem ik het even) is het van belang dat je goed op je benen staat, duidelijk spreekt, gebaart, mensen aankijkt, etc. Meer van dit soort tips staan vast plenty op het internet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met humor! Dat is de beste manier!
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een (kerst)speech die niet slaapverwekkend is bestaad niet.
Dus maak je speech interactief. Vraag om interactie; betrek de luisteraars bij je verhaal en geef af en toe (zij het heel kort) het stokje over. Maar hou wel de regie in handen!