Mag de zaalhouder de afgesproken prijs per persoon zomaar verhogen door corona maatregelen?

Wij gaan binnenkort trouwen. Wij hebben met de zaalhouder van de trouwzaal afgesproken dat we voor 1000 gasten 10€ per persoon betalen. Hiervoor hebben we al 2000€ aanbetaald. Nu geeft de zaalhouder aan dat er maar 300-350 mensen mogen komen.

De zaalhouder geeft aan dat we nog alles moeten betalen zoals oorspronkelijk besproken, maar we krijgen per 100 man die we niet kunnen uitnodigen 250€ terug. Voor ons is dit echt te weinig. Dit zou betekenen dat we bijna het zelfde bedrag betalen voor een derde van het oorspronkelijk aantal gasten. Dit valt ook niet goed te praten door bepaalde ingevoerde corona maatregelen. Het enige wat de zaal namelijk hoort te doen is de tafels meer uit elkaar zetten.

Wat zijn onze rechten hierbij?
*Er mogen maar 300-350 gasten komen om 1.5 meter afstand te bewaren tussen gasten omdat dit door de overheid bepaald wordt.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3.4K
Mikaapje
3 jaar geleden
Ik zou het zelf niet weten... maar wel gefeliciteerd!
TurfGraver
3 jaar geleden
Ja dat mogen ze.
Net als u nu de reservering mag annuleren.
Gefeliciteerd. :)
Antoni
3 jaar geleden
Er is sprake van twee partijen waarbij de ene partij (het echtpaar) het aanbod van de andere partij (de zaalhouder) accepteert. Hierbij is, daar ga ik van uit, een contract getekend. De wijzigingen in het aanbod zijn nu zodanig groot en ingrijpend dat er, naar mijn mening, sprake is van een volledig nieuw aanbod. Als het nieuwe aanbod het eerste aanbod was geweest, was dit waarschijnlijk nooit geaccepteerd door het echtpaar. Het staat de eerste partij vrij het nieuwe aanbod af te wijzen. Als er een vergoeding is afgesproken voor het niet-nakomen van het eerste contract, moet deze vergoeding waarschijnlijk wel worden betaald. De tweede partij kan ertoe overgaan het voorschot terug te betalen met inhouding van de afgesproken vergoeding. Het echtpaar zal een andere zaal moeten zoeken, of, indien gewenst, nieuwe onderhandelingen moeten beginnen met de bekende zaalhouder.

Antwoorden (1)

Tijd om juridisch advies in te gaan winnen, bijvoorbeeld via Het Juridisch Loket. Hier is geen kant-en-klare oplossing voor.

Het uit moeten voeren van de 1,5 meter maatregel is te beschouwen als overmacht. Ik vind echter niet dat je dan mag rekenen: 350 * eur 10.- = eur 3.500. Want in die erg lage prijs van eur 10.- per gast zat natuurlijk ook een korting '"verpakt" wegens het grote aantal gasten. Ik vind niet dat je de zaalhouder aan die erg lage prijs per persoon kunt houden nu hij door een omstandigheid buiten zijn schuld geen plaats kan bieden aan 1.000 gasten. De prijs per persoon zou hoger mogen liggen. De exploitatiekosten van de zaalhouder gaan niet procentueel net zo hard naar beneden als je minder mensen kunt uitnodigen. Er is minder personeel nodig maar zo'n zaalhouder heeft natuurlijk meer kosten. Als je in een winkel een aanbod hebt van "twee halen, een betalen" krijg je ook geen gratis product als je er maar 1 wil hebben...

Het aanbod van de zaalhouder (eur 250 terug per 100 niet genodigden vind ik echter ook wat matig.

Eens kijken waarop het aanbod neerkomt.
Oude situatie:
1.000 gasten voor eur 10.000
Nieuwe situatie:
350 gasten voor eur 10.000
Korting: ((650 * 250)/100) = 1.625
Kosten 8.375 voor 350 gasten = 23,93 per gast

Dat is per gast ruim het dubbele voor minder dan de helft van het aantal mensen. Ik vind het geen redelijk aanbod.

Het is echter een kwestie van geven en nemen. Het zou mooi zijn als je in goed overleg met de zaalhouder ergens "in het midden" kunt uitkomen, zeg tussen de eur 12 en eur 15 per gast die je mag uitnodigen.

Lukt het niet, dan tijdig annuleren (kost anders ook weer geld) en op zoek naar een kleinere zaal.
Als de algemene voorwaarden van Koninklijke Horeca Nederland van toepassing zijn op de overeenkomst, zou ik deze eerst lezen. Dan weet je wat een eventuele annulering gaat kosten en dat je hierdoor niet het volledige betaalde voorschot terug zou kunnen ontvangen.
Toegevoegd op 17 augustus 2020 07:50: tekst