Hoe kan je een Halloween pompoen langer bewaren?

Voor Halloween wil ik een pompoen gaan uithollen en versieren om te gebruiken als woondecoratie. Om te voorkomen dat ik binnen no time met een bedorven pompoen in de woonkamer zit, ben ik op zoek naar wat tips om ervoor te zorgen dat je uitgeholde pompoen langer houdbaar blijft.

8.4K

Antwoorden (1)

Helaas is een uitgeholde pompoen meestal geen lang leven beschoren. Hij gaat al vrij snel schimmelen, wordt zacht en zakt in elkaar. Hieronder lees je een aantal tips om de houdbaarheid van jouw Halloweenpompoen te vergroten.

Chloor
Dompel je pompoen een paar minuten onder in een emmer met water waarin een beetje chloor zit. Het chloor voorkomt dat de pompoen gaat schimmelen. Nadat je de pompoen uit het water hebt gehaald laat je hem uitlekken en dep je hem droog aan de buiten- en binnenkant.

Donker bewaren
Als je je de pompoen op een donkere en koele plek bewaard blijft hij langer goed. In de volle zon gaat hij bijvoorbeeld heel snel uitdrogen en krimpen.

Vaseline
Smeer de randen van het patroon dat je hebt uitgesneden in met vaseline. Hierdoor droogt en krimpt de pompoen minder snel.

Zeep
Smeer de binnenkant van je pompoen in met desinfecterende zeep.

Zonnebloemolie
Door de buitenkant van de pompoen in te smeren met zonnebloemolie bederft hij minder snel. Bovendien gaat hij er mooi van glimmen.

Haarlak
Spuit de pompoen in met haarlak. Hierdoor duurt het langer voordat hij gaat schimmelen.

In koud water onderdompelen
Bij warme & droge omstandigheden droogt je pompoen snel uit. En dan gaat hij krimpen. Door de pompoen een paar uur in een emmer met koud water te zetten zwelt hij weer wat op.

Batterijlichtjes
De warmte van kaarsen / waxinelichtjes verkorten de levensduur van je uitgeholde pompoen. Als alternatief kun je kunstlicht (batterijlampjes) gebruiken. Of glow-in-the-dark breeklichtjes.