Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er een Vuurwerk verbod in Frankrijk, en zijn daar vuurwerk winkels?

Ik ga dit jaar naar Frankrijk en ik weet al dat je geen vuurwerk mag meenemen van Nederland naar Frankrijk, maar word er daar überhaupt wel vuurwerk afgestoken, is er daar niet een verbod?

Ik hoop op antwoord!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
18.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

In Frankrijk is vuurwerk overal en het hele jaar door te koop, het vuurwerk is zwaarder dan in Nederland. Het vuurwerk is in Frankrijk ingedeeld in verschillende klassen. Onder de K1-klasse valt vuurwerk dat vooral wordt gebruikt op feesten en kan ook door kinderen onder de 16 worden gekocht. Fonteinen en kleine cakes vallen onder de K2-klasse. Onder de K3-klasse vallen de grotere cakes en knallers. Dit vuurwerk kan alleen door volwassenen worden aangeschaft.
Het vuurwerk dat in de K4-klasse behoort kan alleen met vergunning worden gekocht en afgestoken. Rond oud en nieuw wordt vuurwerk slechts door weinigen afgestoken. Bepaald Nederlands vuurwerk kan in Frankrijk als illegaal worden beschouwd.
Belangrijke aanvulling van Inekez1:
Het vuurwerk (ook van de lichte categorieën) mag alleen mag worden afgestoken op eigen terrein, of met toestemming van de terreineigenaar. Als toerist in Frankrijk zul je dus toestemming moeten vragen van bijvoorbeeld de eigenaar van een vakantiehuisje of de gemeente als je op openbaar terrein (straat, plein, park) wil afsteken.
Dus zomaar op straat vuurwerk afsteken is verboden.
(Lees meer...)
5 jaar geleden
Inekez1
5 jaar geleden
Merk op dat het vuurwerk (ook van de lichte categorieën) alleen mag worden afgestoken op eigen terrein, of met toestemming van de terreineigenaar. Als toerist in Frankrijk zul je dus toestemming moeten vragen van bijvoorbeeld de eigenaar van een vakantiehuisje of de gemeente als je op openbaar terrein (straat, plein, park) wil afsteken. Als er in de buurt door lokale bewoners vuurwerk wordt afgestoken, wil dus niet zeggen dat jij dat daar - of ergens anders - ook mag doen. Ga pas vuurwerk kopen als je zeker weet dat je het ook ergens mag afsteken. Of ga gewoon lekker oud en nieuw vieren zonder vuurwerk.
SimonV
5 jaar geleden
Bedankt voor deze aanvulling! Ik begreep al niet waarom hier stond dat vuurwerk afsteken verboden was:
https://www.frankrijk.nl/2017/12/wat-doen-de-fransen-met-oud-en-nieuw/
https://www.nrc.nl/nieuws/2016/07/15/wat-is-14-juli-en-wat-doet-frankrijk-dan-3260114-a1511773

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding