De midzomernacht is de viering van de vruchtbaarheid. In de Zweedse dorpen wordt in de midzomerzonnewendenacht (ook wel St. Jansnacht genoemd - St.Jan is op 24 juni) onder zang en dans de midsommar- of maistang (een hoge mast) opgericht. Met op de dwarsra's slingers van eieren, versierd met bloemkransen en kleurige linten. En met flessen en een houten of blikken haan in de top boven de vlag.
In Nederland wordt deze traditie op dit moment alleen met Pinksteren (op eerste, tweede en derde Pinksterdag: 'ien, twa, trooi') nog gevierd op Schiermonnikoog: de 28 meter hoge mast, de kallemooi: met een levende haan in de top. Een eeuw geleden was er ook nog een kallemooi in Zoutkamp (Groningen) en Paesens (Friesland). In vroeger jaren kenden Zeeland en in Vlaanderen een soortgelijk feest..
(Bron: Friese volksgebruiken weerspiegeld in Europese folklore door D.J. van der Ven)
5 jaar geleden
SentWierda
5 jaar geleden
In Scandinavië houden ze van oorsprong Germaanse tradities meer in ere dan in Nederland. Tradities hebben het in Nederland steeds moeilijker. Ook de kallemooi op Schiermonnikoog kreeg dit jaar veel kritiek vanwege de levende haan bovenin in de mast. Dat zou dieronvriendelijk zijn.
Een ander voorbeeld dat voor discussie zorgt: het jaarlijkse zwientie tikken in Luttenberg (Overijssel): het in een modderpoel aanraken van varkens. Ook dit zou dieronvriendelijk zijn.
Vrijdag 21 juni geldt als de langste dag van het jaar. Tijdens de daaropvolgende midzomernacht bereikt de zon, gezien vanaf de aarde, zijn meest noordelijke positie en blijft het op de meest noordelijke plekken van de aarde de hele nacht licht. De wending van de zon viert men al eeuwenlang tijdens het midzomerfeest op 24 juni.
De mensen geloofden dat planten dan geneeskrachtige en magische krachten hadden en hiervoor plukten ze deze op deze nacht. Vreugdevuren werden ontstoken om zich te beschermen tegen de duistere krachten waarvan werd geloofd dat ze vrij spel hadden vanaf het moment waarop het aantal uren daglicht opnieuw afnam.
In de 7e eeuw werd het midzomerfeest een christelijk feest, doordat geestelijken het tot dan toe heidense feest koppelden aan de geboorte van Johannes de Doper op 24 juni.
Ook in Nederland wordt het midzomerfeest nog gevierd, alleen niet meer op grote schaal. In andere delen van Europa (Scandinavië, de Baltische- en Slavische landen) is het Midzomerfeest nog een levende traditie. In de plattelandsgebieden van Zweden en in grote delen van de Alpen, zeg maar de perifere plekken waar het Germaanse heidendom het langste stand hield, is het midzomerfeest nog steeds een levendig volksfeest. In Zweden is de “Midsommar” een van de populairste seizoensfeesten.