waarom zijn we op 4 mei 2 min. stil?

en niet langer of korter maar per se 2 minuten

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gister ging het aardig mis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja toen was het op de dam niet 2 min maar thuis wel

Antwoorden (4)

Is net mooi genoeg om even stil te staan en na te denken over alle mensen die zijn gestorven in de 2e wereldoorlog.
Als het korter zal zijn dan kunnen mensen niet lang genoeg erbij stil staan en zal er geen overdenking plaatsvinden.

Wanneer je het langer doet dan zullen de mensen die wat minder serieus zijn het al snel te lang vinden. Ze zullen dan in een zaal met mensen gaan wiebelen of kuchen, of wat dan ook.
Twee minuten is precies goed!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Arjens, heb je helemaal gelijk in! En ik ken geen landen waar ze 3 min stil zijn.
Nou, ik gok maar wat, maar waarschijnlijk omdat 't de 2e Wereldoorlog was????
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus als er ooit een derde wereldoorlog komt, houden we drie minuten stilte?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yeah right !
In Nederland vindt de Nationale dodenherdenking plaats op de Dam in Amsterdam. De herdenking begint met een bijeenkomst voor overlevenden en nabestaanden in de Nieuwe Kerk. Bij het Nationaal Monument op de Dam legt koningin Beatrix daarna een krans en om precies acht uur luidt er trompetgeschal. Heel het land is nu twee minuten stil. Dit is een vastgestelde tijd.

Na de stilte volgt er een korte toespraak en worden er nog meer kransen neergelegd. Dan leest een jongere een zelfgeschreven gedicht voor. Leden van de regering leggen daarna kransen neer en daarna mogen jongeren ook een krans neerleggen. De plechtigheid wordt afgesloten met een defilé langs het Nationaal Monument, een soort plechtige optocht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eerste dodenherdenking duurde 1 minuut (9 mei 1945). Dit was een dag van tevoren besloten. Daarna zijn afspraken gemaakt om dodenherdenking op een bepaalde manier te laten verlopen. Toen is besloten dat de stilte twee minuten zou duren.

Een lid van het Nationaal Comité 4 en 5 mei spreekt de volgende tekst uit: "Tijdens de Nationale Herdenking herdenken wij allen - burgers en militairen - die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties. Alle herinneringen daaraan komen samen tijdens de Nationale Herdenking. Om acht uur is het overal in Nederland twee minuten stil. Twee minuten, waarin we ons realiseren dat we hier in vrijheid twee minuten stil kunnen en mogen zijn. Ter nagedachtenis aan allen die zijn omgekomen, leggen Hare Majesteit de Koningin en Zijne Koninklijke Hoogheid de Prins van Oranje de eerste krans bij het Nationaal Monument."