Hoe komen die jongelui aan al die enorm dreunende nitraten/rotjes?

Heb nog steeds een piepend oor... gisteren op het platteland in een dorp nieuwjaarsfeest gehad. Al die jongelui hadden van dat enorm dreunend vuurwerk. Als zo'n ding bij je af ging werd je zowat omver geblazen. Ook worden er telefooncellen en bushokjes mee opgeblazen.
Het lijken wel dynamiet staven zo groot. Ik vond er echt niks aan zo hard ging dat... dreunen die de ruiten deden trillen.
Volgens mij hartstikke illegaal spul. Hoe komen ze daar allemaal aan? Is dat van Nederlandse makelaardij of komt het uit het buitenland?

En is dat iets typisch voor de boeren jongelui? want hier in de stad heb ik ze niet gehoord.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Ik heb eens wat op internet rondgekeken. Met de informatie van een plaatje waarbij je schrijft dat het zoiets was, maar dan groter, denk ik dat het Betonstrijkers waren.

De Betonstrijker is de laatste jaren zeer bekend geworden onder het zware knalvuurwerk. De lengte en dikte varieert. De normale betonstrijker is gemiddeld 12 cm lang en ongeveer 2 of 3 cm dik. De andere versie, ook wel (pantservuist), Fish Cracker of Doodskopstrijker genoemd zijn nog wat groter, en natuurlijk een hardere knal. Deze zijn ongeveer 16+ cm lang en 3 cm dik.

Het zijn grote dikke zwarte kokers en zien er gevaarlijk uit. Het lont is ongeveer 3 cm lang en 0,5 cm dik met een geel/zwart zwavelkopje erop voor de strijker zowel aan te strijken met een luciferdoosje als met een aansteker aansteken. De knal is echt zeer hard, het is een echt zware dreun met een grote drukverplaatsing. Je kunt er gehoorbeschadiging door krijgen (maar dat vermoedde je waarschijnlijk al). En hoe ze eraan komen? Ik keek gewoon eens rond en vond ook al allerlei telefoonnummers en adressen, dus dat moet niet zo moeilijk zijn. Niet iedereen zal die dingen zelf in het buitenland gaan halen. Waarschijnlijk werkt het net als met andere illegale spullen: iemand koopt groot in en verkoopt door aan bijvoorbeeld jongens in zo'n dorp.

De afbeelding geeft een beetje aan hoe groot zo'n betonstrijker is in vergelijking met andere strijkers. de betonstrijker staat helemaal rechts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thanx! Heel nuttig deze info! Je verhaal lijkt inderdaad te zijn wat ik bedoel, vooral die drukverplaatsing als je in de buurt staat... gewoon eng. Heb ook 2 dagen een piepend oor gehad, en dat ding ging een meter of 10 bij me vandaan af. In het dorp zelf liepen ze er constant mee te gooien, de grond dreunde dan gewoon.
Wist ook niet dat je er zo gemakkelijk aan kon komen... best gevaarlijk spul volgens mij.

Andere antwoorden (10)

Via illegale handelaren... Maar ik weet niet of 't erg slim is om daar tips over te geven. Niet in de stad: dan zat je net in de verkeerde stad... Die heb je ook wel in steden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tnx. Ik hoef in die zin ook niet te weten waar je ze haalt hoor ;) maar ben gewoon benieuwd hoe ze daar aan kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou kijk... Dat doen ze bijv. via (piep), of via (piep)... En wellicht ook wel via (piep)...
Ik vermoedt dat dat lawinepijlen zijn.deze zijn hier niet te koop en is illigaal vuurwerk.hier in de buurt woont ook zo'n lolbroek die al dagen bezig is,de straatstenen worden letterlijk uit de straat geblazen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het waren geen pijlen, echt van die rotjes maar dan 20x zo groot en dik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een lawinepijl is ook geen echte pijl...de naam heeft het ,maar je vergelijkt het met staven dynamiet...maar ik kan het mis hebben er is zoveel te koop op het gebied van vuurwerk tegenwoordig...
Veel vuurwerk wordt rechtstreeks vanuit China in een container Nederland ingevoerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel veel zwaar vuurwerk komt uit België, en is daar legaal maar hier niet! De zware knallers zijn vaak strijker, widowmakers of vlinders, en zijn hier absoluut verboden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier waren ook jongens met van die oorverdovende harde knallers. Hun vertelden dat ze het in Duitsland hadden gekocht omdat het hier verboden is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alberto stegeman heeft er een heel programma aan gewijdt in ''Undercover in Nederland''.Het meeste illegale vuurwerk komt inderdaad uit Belgié en Duitsland.Het kan zelfs voor blijvende gehoorschade zorgen.In een ander tv programma zag ik een jonge pianist die zijn werk niet meer kon doen omdat hij een blijvende piep in zijn oren had.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Via de post?
Tenminste zo komen wapens ook binnen volgens Alberto Stegeman.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan kunnen ze zo halen in Beligie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kunnen ze halen bij die illegalen handelaars die nitraten zijn meestal in belgie te koop maar ook in nederland hoor want ik zag is in een winkel in de stad mensen vlinderbommen en nitraten verkopen en btw rotjes zijn niet illegaal ze zijn legaal en die knallen echt niet zo hard als al die vlinderbommen en nitraten rotjes zijn zelfs een van de zachtste knalvuurwerk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals op je foto maar dan eens zo groot... dat waren die enorme dreundingen onder andere.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is een nitraat.
uit het buiten land.
ik was in Switserland met oud en nieuw en daar hebben ze ook illegaal vuurwerk te koop en dat mag!
(maar soms moet het door profichonele mensen worden afgestoken worden)
en da smokkelen ze s'nachts mee.