Sinds wanneer is 'toiletpotgooien' tijdens Koninginnedag geïntroduceerd, en gaat dit het waardevolle zaklopen, koekhappen en oude ambachten vervangen?

en bestaat er voor deze 'sport' een officiële competitie.....?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Het lijkt sinds 2000 te zijn:

"Elders in Rhenen wordt hard getraind op het wc-pot gooien, een activiteit die sinds 2000 regelmatig terugkeert op Koninginnedag. Het record stamt uit 2004 en staat op 10,58 meter. Voor de prinsen staat er een oranje toiletpot klaar."

Toegevoegd na 1 minuut:
"Een typische traditie op Koninginnedag in Rhenen is wc-pot gooien. In aanloop naar 30 april wordt er al flink geoefend. Een van de bedenkers van het spel is Marc Bouwman."
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, er bestaat een NK wcpotgooien. In Achterberg.

Sinds een jaar of tien is het daar traditie om tijdens de Achterbergse dagen aan toiletpotgooien te doen. Elk jaar is er een kampioenschap. Achterberg valt onder de gemeente Rhenen, vandaar dat het nu gedemonstreerd wordt op Koninginnedag. Normaal gesproken hoort het wcpotgooien dus ook bij de Achterbergsedagen, ik weet niet hoe of wanneer het nu op de Koninginnedag terecht gekomen is, en of dat eerdere jaren ook al gebeurde.

Zie ook: http://www.youtube.com/watch?v=nTaBu00FBsE&feature=relmfu

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar nee, het zal dus niet het zaklopen en koekhappen vervangen, het is gewoon typisch iets dat bij Achterberg (en dus Rhenen) hoort, en dat ze willen demonstreren vandaag. Zoals Veenendaal iets doet met de geschiedenis van turf en de wolindustrie, en ik geloof ook niet dat het wildbreien in Veenendaal in andere plaatsen de koninginnedagen zal veroveren in de toekomst. Dat is dan ook niet de opzet.