Bestaat de Kerstman in Nederland?

We hebben allemaal toen we jong waren in Sinterklaas geloofd, nu worden er met kerst ook cadeautjes gegeven (veelvuldig), wordt dit gedaan onder het mom van de kerstman of bestaat die in Nederland nog steeds (gelukkig) niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Kerst
3.5K

Het beste antwoord

bij ons bestond de kerstman nooit, als kind heb ik ook nooit andere kinderen echt over de kertsman gehoord en nu nog niet echt.
bij ons in de omgeving is het echt sinterklaas
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ja die bestaat, waarom heeft die anders een naam...

Toegevoegd na 15 uur:
Spoken bestaan niet en die hebben wel een naam, maar dat gaat niet op voor Kerstmannen, want die zie ik overal en spoken niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Ik haat die minkukels..
rose
14 jaar geleden
Jij hebt ook een naam Xinix, en jij bestaat ook niet...
In amerika geloven de kinderen in de kerstman net zoals wij de sint hebben.Dus nee die bestaat eigenlijk nergens.Ook niet in nederland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij vroeger niet en ook nu ik zelf kinderen heb bestaat de Kerstman niet.
Maar zoals veel dingen uit Amerika, komt het steeds meer voor, net als Valentijns dag en Halloween, dingen waar ik ook helemaal niets mee 'heb'
Wij houden het lekker bij Sinterklaas, dus geen pakjes onder de kerstboom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo hoor ik het graag!
De kerstman bestaat alleen voor de winkeliers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan gewoon een brief naar hem sturen, hoor. Je hoeft er alleen maar op te zetten:
KERSTMAN
NEDERLAND
Komt ie wel aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je in hem geloven wil of kan, bestaat hij voor jou!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, althans bij ons thuis niet. Bij ons zul je ook geen amerikaanse kerstversiering vinden. Geen kerstmannen, geen rendieren, niets van dat alles. Wij vieren alleen de traditionele Nederlandse kerst. Dus ook geen cadeautjes onder de kerstboom. Bij ons staat kerst voor gezelligheid, warmte en de geboorte van Jezus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, en wat mij betreft mag de kerstman voorgoed verbannen worden uit Nederland. Hij is immers ook maar een slap Amerikaans Coca-Cola aftreksel van onze eigen Sint Nicolaas.

Het kerstfeest kan ook prima zonder hohoho.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, de kerstman bestaat niet, het is een commercieel gedoe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiteindelijk lijkt het er wel op dat de kerstman uit Nederland komt.
Toen de Nederlanders naar Amerika emigreerden, stichtten zij in 1611 de vestiging Nieuw Amsterdam. Deze vestiging werd nog geen veertig jaar later verkocht voor een appel en een ei en is nu over de hele wereld bekend als New York.
De Nederlanders brachten Sint Nicolaas mee (onze Sinterklaas dus) en hebben de Amerikanen hem geadopteerd.
Hij werd zelfs de beschermheilige van New York.