Vraag van mijn zoontje van 5 jaar!Waarom zijn de pieten bruin(zwart) en sinterklaas niet?

Deze vraag kwam nadat hij eerst vroeg waarom zwarte piet zwart is,mijn antwoord was omdat ze in spanje wonen en de zon daar altijd schijnt,"jij word toch ook altijd bruin in de zomer?"vroeg ik terug.Zijn antwoord was "ja maar mama sinterklaas woont daar toch ook waarom is hij niet bruin dan?"

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Omdat Sinterklaas de hele dag binnen zit natuurlijk, met die hitte daar. Dat moet met een lange baard, lang haar en een dikke tabberd aan voorwaar geen pretje zijn. Hij blijft dus lekker binnen en in de schaduw, en daar wordt je niet of nauwelijks bruin. Verstandige man, die Sinterklaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Omdat de pieten door de schoorsteen kruipen en daardoor onder het roet zitten, en sinterklaas doet dat niet. Dat was de uitleg aan ons vroeger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist het schoorsteen verhaal, zo is het mij ok altijd verteld
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
`precies hij is zwart als roet, letterlijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo heb ik het eerlijk gezegd ook geleerd ; vandaar dat witte nekkie en die witte polsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hebben ze een witte nek en witte polsen? Dat ken ik dan weer niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet alle pieten hebben dat.. maar veel wel...
En Sinterklaas hoeft zelf niet door de schoorsteen te kruipen dat delegeert hij naar de pieten die dan natuurlijk wel evt. de voordeur open kunnen maken zodat dat paard bij zijn wortel in de schoen kan.
Omdat Sinterklaas niet is geboren in Spanje en de pieten zijn dat wel. Sinterklaas is een oude man en als de zon heel fel schijnt doet Sinterklaas zijn slaapje binnen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de sint gaat niet door de schoorsteen natuurlijk!

Toegevoegd na 50 seconden:
zoals Fynnya al zei.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zwarte Pieten komen toch door de schoorsteen en de Sint niet? Tenminste, zo was het in mijn tijd... (alhoewel ik nooit een antwoord kreeg, hoe de Piet dan door de gaskachel kwam...).

Toegevoegd na 46 seconden:
(ik had eerder op F5 moeten drukken, dan hadden we geen dubbel antwoord... )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Firstredrose;

De Sint heeft eigenlijk een tamelijk bleek vel,
maar kleurt in de zomermaanden ook best nog wel.
Vanaf het najaar is het weer achter het bureau,
dus daar binnen verdwijnt dat kleurtje weer zo.
Maar in de zomer zit ik weer poepiebruin,
met een goed glas in de achtertuin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de zwarte Pieten zwart worden door de schoorsteen dat ze daardoor zwart worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals velen voor mij reeds zeiden:
Sint hoeft niet door de schoorsteen te glijden,
En Sint hoeft al helemaal niet
Zich zwart te schminken zoals Piet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het "Sinterklaas feest" wordt in diverse landen c.q. streken gevierd ieder met zijn eigen versie. In de Nederlandse versie (Sinterklaas was een Turkse oorlogbisschop) zijn de zwarte pieten de overwonnen Moren (bewoners van het huidige Marokko). In de Belgische versie bijvoorbeeld zijn de zwarte pieten weer de overwonnen duivel.
Andere landen die Sinterklaas kennen zijn Zwitserland en de USA, bij de laatste echter is Sinterklaas in de loop van de tijd de Kerstman geworden. In de USA is Sinterklaas geïntroduceerd door de Hollanders in New York, of wel nieuw Amsterdam zoals het toen hete.
Daarnaast wordt het Sinterklaasfeest ook gevierd in Bari (zuid Italië) daar heeft het echter iets te maken met het roven van het stoffelijk overschot van Sinterklaas uit Turkije door vissers uit Bari.
Daarnaast is er een plaatsje in Nederland waar Sinterklaas niet komt daar komt zijn broer Sint Piter. Dit is het plaatsje Grou in Friesland, dit feest is op 21 februari. Op de zaterdag voor 21 februari komt Sint Piter, net als Sinterklaas, met de boot aan en wordt hij geholpen door een zwarte knecht. Hij rijdt echter op een zwart paard en draagt een witte mantel.

Toegevoegd na 22 uur:
Zwarte piet; tot in de tweede wereldoorlog had Sinterklaas trouwens maar een Piet. Bij de bevrijding werd Nederland bijgestaan bij het organiseren van het sinterklaasfeest door Canadese militairen. Deze waren van mening in hun onwetendheid dat als een zwarte piet leuk is, veel zwarte pieten nog leuker is. Vandaar dat de Sint vandaag de dag vele pieten heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar de pieten bazen zijn niet bruin c.q. zwart door de zon maar doordat ze door de schoorsteen kruipen. Sinterklaas doet dit niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou het misschien iets te maken hebben met de tijd van de kolonies, dat vele Afrikanen slaaf waren van de Europeanen?