Zijn er op Curaçao en in Suriname ook discussies over zwarte piet?

Vrijwel iedereen is bekend dat er een levendige discussie is omtrent zwarte piet. Op Curaçao en in Suriname wordt het ook gevierd door mensen. Zijn daar ook deze discussies aan de gang en hoe kijken ze daar tegen dit feest aan?

https://www.youtube.com/watch?v=q4h-tAwjTSg

https://www.youtube.com/watch?v=jERXmmrY8HE

8 jaar geleden
7.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Neen, en de discussie die er vorig jaar was, was nb aangezwengeld door een Nederlandse die daar nog geen drie jaren woonde.
Men vond dat mevrouw Wouters maar eens naar het herintegratiekamp worden gestuurd.
Op Aruba speelt het helemaal niet. Daar lachen zij zich kapot en verven zwarte Piet nog zwarter en de Sint wordt extra wit geverfd, omdat er haast geen witte Klazen zijn.
http://www.dagelijksestandaard.nl/2014/12/arubanen-lachen-zich-kapot-om-zwarte-piet-debat/

Het beste antwoord

Wat Curaçao betreft, was er in 2014 (volgens onderstaand bericht van Een Vandaag) "amper discussie". Het enige tegengeluid kwam uit "blanke hoek"."

" Amper Zwarte Pieten-discussie op Curaçao

Terwijl Nederland op zijn kop staat vanwege de Zwarte Pieten-discussie, het ontlokte zelfs de Raad van State een uitspraak, maakt op Curacao niemand zich druk om het uiterlijk van Zwarte Piet.

De Pieten worden nog steeds zwart geschminkt en Sinterklaas is nog steeds een leuk feest zonder discussie. De traditie is door de Nederlandse kolonisten naar het eiland gebracht en wordt nog steeds groots gevierd. Toch klinkt er wel een kritisch geluid over de rol van Zwarte Piet, maar die komt uit een onverwachte hoek: van de voornamelijk blanke, Nederlandse school.

Vanavond in EenVandaag doet de Nederlandse Eveline Wouters haar verhaal. Zij woont 3 jaar op Curaçao en vindt dat de racistische Zwarte Piet moet stoppen. Wouters is een petitie gestart om Zwarte Piet van de school van haar kinderen te weren.

Antropologe Angela Roe verklaart vanavond in EenVandaag waarom Zwarte Piet nog zo populair is op Curaçao. 'Mensen leggen de link niet omdat ze niet met hun verleden bezig willen zijn.'"

Toegevoegd na 8 minuten:
Wat Suriname betreft, stelt een andere bron dat dit Nederlandse feest, vooral als gevolg van het dekolonisatieproces, daar niet meer (algemeen) wordt gevierd, maar bijv. nog wel door Nederlanders daar en er is ook aandacht voor vanuit de commercie.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus
Het optreden van mevrouw Wouters en Angelina Roe was op woensdag 12 november 2014 bij EenVandaag, of zijn zij niet van de buis te branden?
Op Curaçao is men niet gediend van het optreden van mevrouw Wouters, zo’n blanke als Wouters heeft geen flauw benul waar ze het over heeft en gooit alleen maar roet in het eten.
http://zwartepietisgeweldig.logze.nl/2014/11/14/curacao-schminkt-zich-zwart-maar-racistiche-blanke-gooit-roet-in-het-eten/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zie het al, je hebt het stukje tussen aanhalingstekens geplaatst.