Waarom is de mantel van sinterklaas rood?

Ik had ooit eens ergens gelezen dat er een rede was waarom de mantel van sinterklaas rood was. Ik dacht dat het kwam omdat hij ooit iets had gedaan met een bloedbad. (ik kan fout zijn).
Weet iemand nog het volledige verhaal?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Nicolaas van Myra moet er heel anders hebben uitgezien dan zoals wij hem zich nu voorstellen. Zo had hij geen baard, dat was in de derde en vierde eeuw heel ongebruikelijk voor een man. Speciale bisschopskleding bestond destijds nog niet: een staf en mijter kregen bisschoppen pas in de latere Middeleeuwen. De later heilig verklaarde geestelijke droeg waarschijnlijk een eenvoudige tuniek en een korte mantel.

De grootste vernieuwer en popularisator van de Sinterklaastraditie was de Amsterdamse onderwijzer Jan Schenkman (1806-1863). In 1850 publiceerde hij een boekje, "Sint Nikolaas en zijn Knecht", dat enorm insloeg. De kleding van de Sint, zoals Schenkman hem ten tonele voerde, was een weerspiegeling van zoals hij dacht dat een Middeleeuwse bisschop eruit zou moeten zien.
Het gebruik van een staf, als teken van de kerkelijke macht van een bisschop, werd pas zo'n 600 jaar na het overlijden van de Heilige Nicolaas ingevoerd. De mijter kwam pas in de mode in de 13e eeuw, de traditionele hoge mijter met kruis kwam pas in de mode aan het begin van de 19e eeuw. Een rijk versierde koormantel werd door bisschoppen gedragen vanaf het jaar 800, de handschoenen zelfs pas vanaf 1200.

Het komt dus puur door de fantasie van Jan Schenkman dat Sinterklaas een rode mantel heeft gekregen.
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De rode mantel is een verwijzing naar zijn bisschoppelijke oorsprong. Sinterklaas is gebaseerd op Sint-Nicolaas, een bisschop uit de vierde eeuw die bekend stond om zijn goede daden en vrijgevigheid. Bisschoppen dragen rode mantels als onderdeel van hun liturgische kleding, en deze traditie is door de eeuwen heen behouden gebleven.