Is er ook een Zwarte Pieten-discussie in België aan de gang?

Toen ik nog klein en braaf voor mijn televisie de intocht aan het kijken was, zapte ik ook wel eens naar de Belgische kindertelevisiezenders waar Sinterklaas ook wel eens op kwam. Is deze hele Zwarte Pieten-discussie alleen maar aan de gang in Nederland? Of lust men daar ook pap van in België (en Duitsland?). Ik zou graag willen weten hoe het Walloonse volk neerkijkt op het Vlaamse Sinterklaasfeestvariant.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (1)

Neen, er is geen zwarte pieten discussie aan de gang in België, maar we weten wel wat er in Nederland aan de gang is en zijn even verbouwereerd als de Nederlanders.

Toegevoegd na 2 uur:
Zover ik weet is er geen verschil tussen Vlaanderen en Wallonië.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus in Wallonië wordt Sinterklaas op precies dezelfde manier gevierd als in Vlaanderen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik dacht van wel, waarom denk je dat dat anders zou zijn? Er is wel een regio in Vlaanderen (Dendermonde/Aalst) waar men geen Sinterklaasfeest viert maar Sint-Maarten en dat valt op 11 november. Het is best mogelijk dat er in Wallonië ook varianten zijn, maar niet dat ik weet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou ik dacht dat het anders zou zijn, omdat het in Frankrijk bijna niet wordt gevierd en ik als Nederlander de Vlaamse variant vaak op de televisie heb gezien, maar nooit een Franstalige. Is er ook echt een Franse variant die een intocht heeft en alles?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor de zekerheid zal ik het donderdag eens aan mijn Franstalige collega's vragen. Nu, in België is het sinterklaasfeest meer een familiegebeuren, het wordt thuisgevierd. Er zijn hier en daar wel feestjes binnen verenigingen of bij de mensen op het werk. Maar wij kennen niet de grote intredes zoals we die in Nederland de gewoonte zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ze kennen in Wallonië inderdaad op bepaalde plaatsen een Pere foutard, maar op verschillende plaatsen in Nederland (Waddeneilanden) zouden er ook varianten zijn.
Deze varianten zijn oude gebruiken die ondanks de kerstening
behouden bleven en nog bron hebben in de voorouderlijke religie http://nl.wikipedia.org/wiki/Krampus